prao
27.09.2014
Hej! Jag har prao om några veckor och är så himla nervös! Ska vara på min gamla skola och jag har haft alla lärare som mina lärare. Nu ska jag då sitta vid kaffebordet med dem osv. :o Och jag dricker inte ens kaffe, haha! Åh så pinsamt att sitta där och dricka saft då. :( Nu när jag tänker efter så är faktiskt det där med att äta med dem som jag är nervös över, att hjälpa till i klasserna ska bara bli roligt tycker jag. Är det normalt att vara nervös över att äta med folk?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
30.09.2014
Hej!
Det låter nog helt normalt. Vi är alla någon gång nervösa för sådant som är nytt för oss. Det skulle nästan vara konstigare om man inte alls skulle känna sig nervös. De som jobbar med uppträdande o. sånt säger ofta att det hör till saken att vara lite nervös före själva shown. Det går säkert bra i kaffebordet då du är dig själv. Lärarna är med elever varje dag och de är alla olika. Det får de också vara. Inte är alla vuxna likadana heller, en del babblar på och andra är tystare, en del är korta andra är långa osv. Om inte du dricker kaffe så tar du saft istället. Alla dricker faktiskt inte kaffe fast man ofta säger att man tar kaffepaus -det kan också betyda saft eller te. Då ni äter, koncentrerar ni er kanske mera på ätandet än på annat. Kan ju hända att de har något viktigt ämne som de ska ta upp vid kaffe o. då kan man ju bara lyssna.
Du kan förstås fundera lite färdigt på vad du säger om någon frågar något av dig, så känns det kanske tryggare sen i situationen. Då man tänker på omständigheterna kan frågorna vara typ: hur känns det att vara här på prao? Vad har du fått göra? Vad studerar du nu? Tänk att dina gamla lärare är vanliga människor som alla har egna glädjen och bekymmer. Allt går säkert bra!
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny
P.S. Läs gärna frågan och svaret Nervös ständigt.. Hjälp!, så märker du att du inte är ensam om att vara nervös.