Psykologiutbildning
05.10.2014
Hej!
Jag är intresserad av psykologi och skulle gärna vilja bli psykolog. Men hur ser utbildningarna ut i Finland? Problemet är att jag är dålig på matte, behövs det till utbildningen? Är bra på i princip alla ämnen förutom just matematiken, undrar om det går att bli psykolog ändå och hur svårt matten är om den är med i utbildningen. Mikki
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.10.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Tack för din fråga. Du kan studera till psykolog på svenska vid Åbo Akademin. På finska kan man studera på Helsingfors Universitet. I utbildningen ingår matematik men det mesta är statistik, du borde nog klara det.
Antagningen till psykologiutbildningen sker i två steg, urvalsprov och lämplighetsbedömning. Lämplighetsbedömningen görs i form av intervjuer och en samtalssituation som strävar efter att bedöma den sökandes lämplighet för psykologyrket. Bedömningen utgörs av en kvalitativ helhetsbedömning som tar hänsyn till personlighets- och motivationsfaktorer samt den sökandes uppfattning om sina egna förutsättningar i förhållande till vad yrket kräver. Det är en fördel att ha skrivit ämnesrealen i psykologi.
Du kan kontakta amanuens Yasmin Nyqvist i frågor gällande urvalsprov och antagning, e-post: ynyqvist@abo.fi , tfn: +358-(0)2-215 3621.
Ha en trevlig höst!
Tiina Palonen/ ungdomsinformatör/ www.reimari.info