Psykoterapeut
18.02.2015
Om man vill bli psykoterapeut, innebär det att man går en psykolog utbildning? Om man kollar på finland och sverige? Hur lång tid tar det att bli psykoterapeut? Var utbildar man sig till det?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
25.02.2015
Hej!
En psykoterapeututbildning är en påbyggnadsutbildning så ja, man skall först studera en människonära grundutbildning, som t.ex. psykolog eller socialarbetare och sedan kan man specialisera sig till psykoterapeut. Då studerar man ca 90 sp och man kan välja mellan olika inriktningslinjer som t.ex. kognitiv beteendeterapi eller familjeterapi. Det finns en bra info sida om psykologiutbildningen på Studieinfo.fi som du kan läsa genom att klicka på länken här under mitt svar.
En psykologiexamen vid t.ex. Åbo Akademi är indelad i två steg, psykologie kandidat, 180 sp och psykologie magister 150 sp. Hela examen omfattar 330 sp och det tar ungefär 5 ½ år att studera.
På Sveriges Socialstyrelsens sida sägs att de flesta legimiterade psykoterapeuter är psykologer, socionomer och läkare. Utbildningen tar ungefär lika länge där som i Finland.
Läs gärna också studiehandledarnas Pias och Siv-Britts svar till en liknande fråga, länken hittar du här under.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny
Studieinfo.fi
Studiehandledarnas svar till en likande fråga.