Reseguide?!
20.04.2018
Hej! Hur blir man reseledare? Alltså vilken förutbildning krävs? Vad för man i medellön osv? Känner att jag inte egentligen orkar med gymnasiet, men samtidigt är det min enda chans att kunna få möjligheten att utbilda mig till bättre jobb... Har beslutsångest!!! Vill iallafall få reda på mer om vilka antagningskrav dom har och vad utbildningen kostar och var närmaste utbildningsställe finns. Tack på förhand!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.04.2018
Hej!
Oh, skulle börja svara på din fråga, men precis samtidigt fick jag "reklam" om den här utbildningen som snart ska börja, https://www.folkhalsan.fi/vuxna/utbildningar/reseledarutbildning/. Det som var harmligt med detta var att man borde ha fyllt 18 år innan utbildningen är klar, och det är ju en bit dit för dig ännu. Men har de ordnat den här utbildningen en gång är det mycket möjligt att de gör det igen. Och kanske då med något års mellanrum dessutom om du har tur. Så håll koll på dem. Sedan kostar det ju också en del att gå utbildningar i den här stilen, men kanske man kan täcka det med studielån eller andra lösningar tex studiestipendier? Men i länken ser du åtminstone vilka antagningskrav de har.
Googlar man på tex "reseledare utbildning" hittar man massor av utbildningar i Sverige. Då är det oftast resebolagens egna utbildningar, även om det finns allmänna turismutbildningar också. Men just nu hittar jag inga andra utbildningar till reseledare på svenska i Finland. Googlar man däremot "matkaopas koulutus" så får man bland annat en låååång lista på turismutbildningar i Finland - på finska. Här kan du se den listan. Närmast är då kanske Vamia i Vasa (yrkesinstitutnivå) och där är studiespråket finska på den linjen. En svensk turismlinje finns vid Axxell i Åbo, här kan du läsa mer om den. Kanske det skulle vara ett bra alternativ till gymnasiet, att studera turism överlag på andra stadiet? Det skulle definitivt vara en bra grundutbildning att söka till reseledare med sedan!
Andra resultat på finska google-sökningen för reseguideutbildning är exmpelvis Aurinkorannikon Matkaopaskoulu, som utbildar reseguider till de stora resebolagen men för destinationen solkusten i Spanien, Costa del Sol.
Jag råkar just ha varit till Gran Canaria på ett skandinaviskt familjehotell, så jag har just sett en massa reseledare där. Gemensamt för dem tycker jag ändå att språkkunskaperna var - de flesta av dem talade åtminstone lite svenska, norska, danska, finska och engelska. Jag råkade tala med en tjej där som jobbar halva året där och halva året på kryssningsfartyg på Östersjön, just för att jag ville samla på mig info ifall vi skulle få reseledarfrågor här på Decibel, och hon sa att hon hade en enorm fördel i anställningarna av att kunna flytande svenska och bra vardagsfinska. Att ha ett bra språköra är säkert bra då, men överlag att vara bekant med de nordiska språken och oblyg när det gäller att prova prata dem.
Andra fördelar enligt henne själv var såklart att hon var intresserad av människor, en underhållare (charmig, "pjasig" med barnen, öppen, gladlynt och pratglad) och faktiskt också intresserad av kultur och historia. Många reseguider har ju som uppgift att berätta om platsen på olika vis, om allt från det som syns utanför bussfönstret på guidade turer till att roa med anekdoter om skillnaderna mellan oss nordbor och ortsbefolkningen. Sedan skulle man vara stresstålig och reagera bra i pressade situationer som tex vid olyckor. Men allt det här får man ju också träning i både i turismutbildningar och under reseguide-skolningar. Många reseledare är unga och singlar, tex eftersom man kanske jobbar långa dagar 6 dagar i veckan under säsong. Slutligen sa hon att hon jobbar mest i barnklubbarna och då är bra sångröst, scenvana och kunskaper i dans verkligt stora fördelar. Andra kan ha fördel av att vara utbildade yoga-, pilates- eller gympaledare eller naturguider, lite beroende på.
Jag kollade runt på lite beskrivningar om reseledaryrket, men hittade inte riktigt några färska löneuppgifter just nu i alla fall. Det sägs dock allmänt att det beror mest på vilket land eller på vilken ort man är reseledare. Är det ett land där man överlag har låga lönekostnader och det är jättebilligt att leva, så är lönen kanske en 500-1000 €. MEN minns då att det just precis kan vara betydligt billigare att bo i en del andra länder, tex Spanien, så man gör av med mindre, och många resebolag står både för boendet och flygresorna till och från destinationen. Mer erfarenhet, fler goda egenskaper, dyrare destination och fler köpta resor med just det företaget, desto högre lön. Och vad är prislappen på upplevelsen av sol, värme, lediga stunder i solnedgången, alla andra unga som jobbar som reseledare...? Träffade även en lite äldre reseledardam som hittade kärleken (en annan nordisk reseledare) på Gran Canaria i slutet av 80-talet och är där än idag ;).
Hoppas du blev klokare på vad du vill göra. Det är inte lätt att veta vad man ska bli när man blir stor, och det är ju inte ovanligt att folk jobbar som reseledare några år när de är unga och sedan utbildar sig till något annat så småningom.
Lycka till, kram Liselott