Sexsnack
30.03.2018
Hej! Jag är intresserad av att studera sex och samlevnad. Jag går redan en utbildning på universitetet men skulle vilja "nischa" mej med sexualkunskap. Jag vet att folkhälsan tidigare har haft sexsnackar kurs men finns de ännu? Eller finns det liknande? Jag skulle gärna arbeta som sexualrådgivare eller liknande!
Tack på förhand!
Knäckebröd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.04.2018
Hej.
Ja, att jobba med frågor som rör sex och samlevnad är antagligen någonting av det roligaste som finns. Och jag hoppas att framtiden skall föra med sig mer arbetsplatser inom detta område, eftersom det finns ett stort behov av både tjejer och killar som känner sig bekväma att jobba med dessa frågor. Folkhälsan hde tidigare sexsnackare, precis som du skriver. Men vad jag vet har de inte för tillfället någon verksamhet inom det projektet.
Du skriver att du studerar på univeritet för tillfället. Så dels kan du ju läsa de kurser som går där i anslutning till sex och sexualitet. (Jag vet att Suss Åhman brukar hålla kurser i både Vasa och Åbo varje år) Men om du är intresserad av att "på allvar" jobba med ämnet så tycker jag att du skall studera vidare till sexualfostrare eller sexualrådgivare, man kan sen bygga på dessa och bli sexualterapeut eller klinisk sexolog. För tillfället kan man studera dessa ämnen vid Sexpo-säätiö i Helsingfors.
Lycka till! Din insats behövs!
Kram
Tessi