Skådespelare eller?
30.04.2014
hej! jag tänkte att det skulle bli intressant/roligt/coolt att arbeta som skådespelare (tom cruise) (channing tatum)...., att göra action filmer som kick-ass, spiderman, ironman. men då undrar jag vad man måste gå för linje(r)?, i gymnasiet eller YA?, hur många år?, är det svårt att få i finland?,
skulle vilja bo i U.S.A ..... Undrande kille

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
06.05.2014
Hej!
Visst tycker säkert många att det skulle vara intressant, roligt och coolt att vara en skådespelare som Tom Cruise eller Channing Tatum och det drömmer säkert många andra om också. Tyvärr är det en svår karriär som bara få slår igenom på. Men ingenting är ju omöjligt om man är redo att jobba hårt.
Jo, först lönar det sig nog att gå ut gymnasium och sedan söka in till Teaterhögskolan i Finland eller någon annanstans. Kan vara svårt att komma in och ofta måste man söka in flera år. Efter teaterhögskolan skall du utbilda dig vidare vid liknande utbildningar runt om i världen (tyvärr kostar dessa massor). Under tiden du studerar utomlands måste du livnära dig på i princip vilket jobb som helst under många år för att klara dig rent finansiellt. Så spelar slumpen också i - och du får hoppas att du en dag står på rätt plats och möter rätt människa eller skapar sådana kontakter att du får fungera som statist i en film.
Om du får ett sådant tillfälle ska du utmärka dig för ditt arbetsvilliga, generösa, empatiska och balanserade sätt och imponera de som har ansvaret för filmen. Du ska också vara villig att göra vad som helst för inga pengar alls och hjälpa alla andra i teamet. Du ska helt enkelt övertyga att du är en oegoistisk, kunnig och bra människa att ha att göra med! Mycket allmänbildning är ett klart plus (vilket är en orsak till att det lönar sig att gå i gymnasiet).
Detta är det mest vanliga sättet för att överhuvudtaget få snusa på filmvärlden! Och dessutom skall du, med tanke på dina önskefilmer, träna minst 4-6 timmar hård fysisk träning varje dag året runt för att vara beredd och orka med alla utmaningar.
Låter kanske som ett skämt, men detta är realiteten. Filmvärlden är hård och det är bara de lyckliga få som lyckas.
Men man ska ju våga drömma, det har nog Channing Tatum och Tom Cruise också gjort!
Hälsar den f.d. skådespelerskan Anna och ungdomsinformatörerna Lena och Sanna