Skriva
25.04.2014
Jag är intresserad av att skriva och skulle på något sätt vilja jobba med det också. Något jag skulle vilja jobba med är som webbredaktör. Tycker om att planera upplägg, design, texter och brinner för att gå in på djupet i olika ämnen som engagerar folk. Är intresserad av IT (inte så kunnig dock) och webbdesign. Drömmen skulle verkligen vara att ha som typ en "bloggportal"/hemsida med inlägg om olika saker. Var kan man studera till något inom detta som jag är intresserad av? (Studerar just nu en heeelt annan bransch men är snart klar med den och då tänker jag antagligen fortsätta med några andra studier)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.05.2014
Hej!
Förlåt att du fått vänta lite, här är riktigt tjockt med frågor nu + månadens tema som är ganska omfattande. Men nu ska vi ge lite tips :)
Det finns flera olika finlandssvenska utbildningar där exempelvis webbdesign ingår, på lite olika sätt. Ofta ingår även andra saker man kan ha nytta av inom den dröm du besrkiver, som marknadsföring eller foto.
Vid Arcada kan man ta en utbildning i mediekultur, där flera saker du nämner ingår i bland annat inriktningen online media and art direction. Här kan du läsa mera: http://www.arcada.fi/sv/bachelorexamen/mediekultur
Sedan finns datanom-utbildning vid åtminstone två av de finlandssvenska utbildningsinstanserna, Axxell och Yrkesakademin i Österbotten. Datanom är grundutbildning i databehandling, informationsteknik, vilket man garanterat har stor nytta av inom de områden du nämnde. Här är länkarna: https://www.axxell.fi/fi/vara-utbildningar.html?sobi2Task=sobi2Details&catid=19&sobi2Id=79 och http://www.yrkesakademin.fi/swe/Utbildning_for_vuxna/Utbildningar/Naturvetenskapliga_omradet/Datanom.82.html
Sedan har även yrkeshögskolan Novia IT-tadenom-utbildning.Den är på lite högre nivå (yrkeshögskola) och ger ett brett urval av möjligheter, men är kanske även mera datatekniskt inriktad. Länk: http://www.novia.fi/utbildning/foretagsekonomi/informationsbehandling/
Sedan kan det ju finnas andra utbildningar också, men där man utgår från ett annat håll än IT-teknik. Tex kan man studera journalistik vid Åbo Akademi i Vasa, mediekultur/fotografering vid Novia i Jakobstad (http://www.novia.fi/utbildning/kultur/mediekultur-fotografering/) - ja och så kan man ingå ett läroavtal med en lämplig arbetsplats och lära sig yrket på plats medan man arbetar med det. För mera info om hur läroavtal fungerar, kolla här: http://oppisopimus.vaasa.fi/WebRoot/1087170/Etusivu.aspx?id=1087173
Klarar du dig på finska, så finns naturligtvis ett sååå mycket större utbud av utbildningar i Finland - och även sååå många fler chanser till jobb sedan. Överlag är det nog väldigt smart att kunna hantera både finskan och engelskan om man ger sig in på ett område som har med IT att göra.
Hoppas du fick mer kött på benen inför din dröm nu :)
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott