Sommarjobb
30.11.2014
Hej! Mina föräldrar stressar mig bara över var jag ska jobba i sommar och jag skulle jätte gärna vilja jobba på något läger. Finns det någon jag redan skulle kunna kontakta? Hjälp håller på och dör vet inte hur jag ska göra

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.12.2014
Hej!
Lugn, ingen ansökningstid har börjat ännu för nästa sommars sommarjobb, så låt inte dina föräldrar stressa dig. Däremot har du ju gott om tid nu att fila på en CV, gå lite nyttiga kurser som ger dig pluspoäng jämfört med många andra sökande (berättar mer här under) och hitta olika ställen att söka till. Jo, såklart ska du surfa runt sedan från början-mitten av januari redan (vissa kanske inte ledigslås före februari-mars, så gå och kolla nu som då under vårvintern sedan på de tänkbara platser du hittar).
Här först några tips jag vet om på sådana som brukar ordna läger: församlingarna, Röda Korset, 4H, Marthaförbundet och Folkhälsan. Gå och kolla deras hemsidor, gilla deras Facebook-sidor och skicka gärna en öppen ansökan åt dem redan nu (obs att du efter det inte kan sätta dig ner och vänta, du måste påminna dem om din existens med jämna mellanrum!) eller strax efter nyår. Många börjar planera sina sommarverksamheter redan på vårvintern. Googla sedan kombination av ord som läger, sommar, Österbotten, (din hemkommuns namn och grannkommunerna), barnläger, ungdomsläger, hjälpledare, lägerskola osv osv osv. Då hittar du förhoppningvis lite gamla webbsidor eller Facebook-notiser om läger som hölls i somras - och då kan du kolla med arrangören ifall de planerar hålla likadana - eller andra - läger nästa sommar.
Sedan ska du plussa på din CV, alltså listan över allt du kan. Gå Första hjälp-kurser (kolla tex Yrkesakademins webbsidor för när nästa kurs är, vi borde även ha en tidigare fråga&svar med vilka olika arrangörer som ordnar Fösta hjälp 1:an) och ta Hygienpasset. De två smäller högt på en CV, eftersom det är en klar fördel att ha de två intygen som hjälpledare på ett läger. Försök även att hitta andra kurser du kan ha nytta av, som tex pysselkurser via Vuxeninstitutet - använd fantasin och så ser du var du kan hitta kunskap (helst sådan du kan få intyg över) som kan ge dig de där plussen. Tex finns det någon mellanmålstillagningskurs?
Håll också koll på de andra sommarjobben i din kommun. Kanske just din kommun erbjuder exempelvis sommarjobb på dagisar eller fritidsavdelningar som är lite "ditåt" ett läger? Och slutligen "klassikerna", som 4H.s flyghavreplockning och Folkhälsans simskolor. Bättre sätta in ansökningar till 30 ställen än att hoppas på bara ett ställe! Kolla sedan våra infosidor om Sommarjobb här på Decibel.
Lycka till! Hälsar ungdomsinformatören Liselott