Studentskrivningar
14.07.2014
Hej! Jag vet inte alls hur jag ska göra. I höst ska jag skriva studenten i tre ämnen och jag vet inte alls hur jag ska strukturera min läsning. Hjälp snälla!! Jag jobbar ännu men nog har jag tid för läsning men jag vet inte alls hur jag ska göra. Det känns inte som om vanliga prov och studentprov har någon som helst likhet. Jag kommer i höst att skriva engelska, finska och hälsolära.
Snälla H J Ä L P Anonym

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
"Storasyster" Hanna svarar
16.07.2014
Hej!
Storasyster Hanna, som själv varit i samma situation nyligen skall svara på din fråga. Vi sätter svaret här så fort vi får det. :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna
Här kommer svaret:
Hej du!
Du kan nog vara lugn! Eftersom du skriver två språk är det inte så mycket som du kan läsa på och pränta in i huvudet, utan mer att försöka läsa nån bok på finska eller engelska, kolla på film utan svensk textning eller varför inte lyssna på finsk radio! Jag själv skrev också finska, engelska och hälsolära på hösten i trean (förra året alltså) och jag försökte läsa nån finsk bok och så. Men det är ju olika från person till person vad och hur man vill lära sig. Det är dock bra att börja redan nu med att till exempel lyssna på finsk radio eftersom hörförståelseproven kommer först av allt och ju mer du hinner lyssna desto bättre! Även bra att börja med bokläsningen redan nu. Om du känner att du inte är jättebra på språket så försök välja en lättläst bok, kan till och med vara en bok du läst på svenska förut, så att du verkligen förstår vad du läser. Om du börjar redan nu behöver du inte heller sträckläsa, utan det räcker med att läsa lite varje kväll.
Ett tips är att sätta upp mål för läsningen (gäller även hälsokunskap). Bestäm hur långt du ungefär vill läsa per vecka. Börja med att bläddra genom böckerna och tänk ut hur mycket tid du behöver för att läsa igenom dem, om du behöver läsa dem ett andra varv? Tänk på att du också borde hinna repetera för att färska upp minnet innan skrivningarna.
Om du vill börja läsa redan nu, måste du ju försöka kombinera läsningen med jobbet. Det kan vara bra att lägga upp ett schema, så har du något att gå efter och det är lite lättare att disciplinera sig själv. Kom ihåg att ta pauser emellanåt, gå ut och ta frisk luft, ät något, ta en tupplur, så att du orka koncentrera dig. Att stänga in sig och sträckläsa flera timmar utan paus kan bli för tungt och till sist vet du inte vad du läser mera.
Studentproven och vanliga prov är inte så lika på det sättet att de flesta studentsvar är essäer och man bör kunna helheten, inte lära sig så många detaljer, men man bör ändå kunna ge exempel och skriva väldigt mångsidigt. Det är mycket info som ska in i huvudet och att få ner allt på papper är inte alltid det lättaste. Mitt tips är att du försöker lista ut hur du själv bäst lär dig. Genom att bara läsa och läsa? Eller behöver du kanske skriva upp stödpunkter osv?
Lycka till!
Storasystern Hanna