Studentskrivningar MAA/MAB
22.08.2018
Hej,
I och med nya läroplanen har ju kort matematik kursen "ekonomisk matematik" blivit obligatorisk (tidigare MAB7, nu MAB6). Det finns ingen lång matematik kurs som ersätter just kursen "ekonomisk matematik". Så nu undrar jag att ifall man har gått matematik enligt den långa lärokursen, måste man då tentera kursen MAB6 för att få behörighet till att skriva kort matematik i studenten?
Eftersom man måste ha avlagt alla obligatoriska kurser i ett ämne för att få skriva det.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.08.2018
Hej!
Bra fråga! Nu hittar jag inte något färskare på nätet om saken än 2017, så bäst vore nog om du frågade din egen studiehandledare eller mattelärare, det är ju ändå de som ska ha de här sakerna på klart.
I det här dokumentet står det dock såhär: "I matematik ordnas prov med två olika svårighetsgrader (L 672/2005, 2 §). Provet baserat på den långa lärokursen kallas prov i lång matematik
och provet baserat på den korta lärokursen prov i kort matematik. Oberoende av sina gymnasiestudier i ämnet har examinanderna rätt att välja vilketdera provet de vill delta i. I studentexamen får ingå endast ett prov i samma ämne (L 672/2005, 6 §)." Det tolkar åtminstone jag som att det inte spelar någon roll vilka kurser du gått i matte, men jag kan ha totalt fel, så fråga din mattelärare!
Lycka till!
Kram, Liselott