U.S.A
06.05.2014
Hej! Vet inte riktigt hur jag ska säga men... i usa finns det ju specialstyrkor som FBI å sånt. finns det som liknande försvarsmakten där och finns det något högre/större:lågre/mindre än försvarsmakten(eller vad det nu heter där?)... jag är som intresserad av att bli en specialstyrka medlem.
Går det om man är från finland? ska man gå gymnasie eller direkt söka till någon polishögskola, eller vart ska man söka? Vad måste man ha i medeletal/betyg och är det svåra inträdesprov?
.... och om det är något allmänt jag måste veta så säg till! fjortiz

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.05.2014
Hej
Jag vet inte riktigt vad du menar med större/högre/lägre osv?
Utbildningen vid Försvarshögskolan sker i tre steg: Efter de första tre åren utexamineras man som kandidat i militärvetenskaper och får militärgraden löjtnant. Det andra steget som räcker två år, innebär att man får tjänst som utbildare vid något truppförband. Sedan återvänder man för det tredje steget till Försvarshögskolan för ytterligare studier varefter man utexamineras som magister i militärvetenskaper med militärgraden premiärlöjtnant. En officer stiger i graderna med i medeltal fem års mellanrum, förutsatt att denne innehar den lämplighet och kunskap som en högre grad förutsätter. Du kan söka till Försvarshögskolan efter avtjänad beväringsutbildning.
Du kan läsa om försvarsmaktens specialutbildningar här http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/?urile=wcm:path:/RU+Puolustusvoimat.fi/Puolustusvoimat.fi+ru/Forsvarsmakten/Bevaringar/Specialtrupper/Specialtrupper
Informationen på finska är lite mera heltäckande http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/?urile=wcm:path:/SU+Puolustusvoimat.fi/Puolustusvoimat.fi/Puolustusvoimat/Varusmiehille/Erikoisjoukot+ja+erityistehtavat/Erikoisjoukot+ja+erityistehtavat
Vem som helst antas inte till specialutbildningarna. Kraven för att bli fallskärmsjägare är följande:
• god hälsa
• tjänstduglighetsklass A
• synskärpa minst 1,0 för respektive öga utan glasögon (behov av glasögon/kontaktlinser är ett hinder för att bli antagen till skolan)
• felfritt färgseende
• normala synfält
• normal hörsel
• god fysisk kondition
• simförmåga minst 200 meter
• tillfredsställande skidförmåga.
Faktorer som gallrar bort sökande är svåra hudsjukdomar, allergier som kräver medicinering, oskötta tänder eller tandprotes, mindre än ett år gamla benbrott på extremiteter eller svåra skador på leder samt straffregister eller handlingar som leder till straff (stöld, försnillning, misshandel o.d.). Dessutom genomgår de sökande psykologiska tester. Kraven för att bli exempelvis stridsdykare är liknande som för fallskärmsjägare.
Stenhård utbildning kan man få vid Gränsbevakningens Specialgränsjägarutbildning http://www.raja.fi/rmvk/bevaringsutbildning_inom_gransbevakningsvasendet/specialgransjagarutbildning
Polisens insatsstyrka Team Karhu (populärt kallad Björnligan) är också en tuff enhet, du kan läsa mera om dem här http://www.poliisi.fi/poliisi/periodic.nsf/vwDocuments/51E0AAE77AA0F321C2256EA6004C8807
Detaljer om Specialgränsjägarna bör du fråga av Gränsbevakningsväsendet och detaljer om Team Karhu, av polisen.
Det är bra att ha drömmar och ifall du uppfyller kraven och är målmedveten och kanske lite tur, kan också du antas till någon specialutbildning. Skolbetyg eller medeltal är inte viktigt, det är lämplighet och inträdesprov som avgör ifall du blir antagen.
Men det är viktigt att komma ihåg att man inte är en sämre människa bara för att man inte blir antagen till en kurs som man drömt om. Det finns gott om olika utbildningsformer inom försvarsmakten - alla har möjlighet till utbildning som känns meningsfull. Det är bra att sköta sin fysiska kondition i god tid oberoende till vilken utbildning du hamnar då det är dags att inleda militärtjänsten.
Hälsningar Henrik
PS från Liselott: skriv in Björnligan eller Karhukopla i stora sökfönstret här på Decibel, så kan du läsa tidigare frågor&svar om den här insatsstyrkan. Tänker du dig en karriär utomlands kan du också kolla Fredsbevarare. Det lönar sig säkert att börja här i Finland innan du söker dig tex till USA.