Vet inte vad jag ska bli
24.03.2015
Hej! Alltså jag har ingen aaaaning om vad jag ska bli när jag "blir stor", fast jag tar studenten nu i vår! Gjorde arbetsförmedlingens test, och då blev de tre översta "informera" (översättare, journalist, tolk, bibliotikarie mm), "teater, musik, film" och "ge råd och stöd". Det jag är mest intresserad av är språk och kultur, jag älskar lingvistik och grammatik (hehe) och tycker det är spännande att studera hur människor lever i olika kulturer, hur kultur påverkar oss, jag gillar musik, konst, teater osv men är inte så bra på att skapa själv... Skriva gillar jag mycket. Och dansa, fast jag är inte bra på det. Ändå känner jag något slags behov av att få vara kreativ, men jag har inte den drivkraften och sociala kompetensen som krävs. Tror jag. Kreativ kan jag ju i och för sig vara på fritiden, men jaaa.
Språk. Har tyckt om att skriva ända sedan jag var fyra, så tänk om det är mitt kall i livet eller något? Å andra sidan har jag så höga krav på mig själv att kreativiteten ofta blir lidande. Hatar det.
Professor i svenska språket vore himla coolt. Krävs det höga betyg för att bli det? Alltså jag bor ju i Sverige, så ni vet kanske inte. Kultur är ju också intressant som sagt, men det är så svårt att få jobb inom det området.
En sak är säker: jag vill inte jobba med något tungt, som min mamma som är kurator. Never ever. Inte något socionomyrke, och absolut inte på sjukhus.
Det känns som att jag bara är naiv som ser livet genom något slags rosaskimrande guldregn. Just nu känner jag bara för att flumma, men det kan ju iofs bero på att jag är skoltrött efter detta hektiska år. Ska jag säga som nästan ägnat mer tid åt dans än att plugga. Jag gör bara en massa "roliga" saker och pluggar inte!! Får väl göra det då.
Åhhhhh. Jag fascineras så av dansare, skådespelare och författare, men jag vet att jag inte skulle kunna försörja mig på något av det där. Har ni några tips? Vad kan man bli inom språkvetenskap? Annapanna

Ungdomsinformatören Sanna svarar
26.03.2015
Hejsan, jaaaaaa det är svårt att veta vad man ska bli. Svårt att veta om en sak man tycker är intressant är något man skulle kunna jobba med, eller om det ska vara ens hobby. Man måste nästan prova sig fram lite. I dagens läge kan man nog nästan säga att alla kan bli det de vill, det finns inga begränsningar egentligen.  Vill du på riktigt bli professor i svenska språket så kan du alldeles säkert bli det. Kanske måste du kämpa lite extra med något men man kan nå vart som helst bara man vill tillräckligt. Det är bara man själv som sätter gränser, man kanske inte orkar eller man vill inte flytta bort från sin stad eller något annat.
Har du pratat med din studiehandledare i skolan? Eftersom vi finns i Finland så känner vi inte till exakt hur det går till i Sverige. Om du gillar språk så kan det hända att översättare skulle vara det rätta, eller journalist, jobba på ett bokförlag eller tolk, alltså just som du fick som svar på testen. Någon form av författare kanske, men det är ju såklart svårt att leva på det i början.
Ofta brukar man tänka att man absolut INTE vill göra samma som sina föräldrar. Man har ju verkligen sett nackdelarna med deras jobb ;) För så är det, man kan drömma om något som man tycker att verkar vara det bästa av alla jobb, men man kanske inte är medveten om de sämre sidorna som ju trots allt alltid också finns. Det ska man komma ihåg att det finns inget jobb man går med ett leende på läpparna till varje morgon i 50 år, men om man för det mesta tycker att det är roligt att gå dit så kan man vara nöjd :) Med det menar jag att det finns inget jobb som är perfekt, man måste göra så att det blir ens prefekta drömjobb. För så är det att ingen kommer och fixar så att just ditt jobb kommer att vara superduper, det är du själv som måste se till att det blir intressant och omväxlande och stimulerande. Inte släppa efter så att det blir tråkigt och enformigt.
Jag tycker inte att du verkar vara naiv eller omgärdad av rosa moln, du reagerar som en helt vanlig ungdom. Det ÄR svårt att välja. Men det är ju å andra sidan väldigt få som faktiskt blir kvar i samma yrke hela sitt liv idag. De allra flesta byter kanske flera gånger under livets gång.
Ibland måste man få slappa och ha mest kul, men sen måste man igen ta tag i de viktiga sakerna i livet. Igen glider fram genom livet på ett bananskal, alla ska vi kämpa vår beskärda del. Kanske du ska ta ett sabbatsår nu efter studenten och prova på lite av varje? Finns det tex någon folkhögsskola där du kunde få prova på lite skrivande, teater, sång, musik, dans mm? Det finns säkert någon studiehandledare på din skola som kan ge mera information om vad som gäller hos er.
Jag håller tummarna för att du hittar ditt drömjobb :)
Kramar från ungdomsinformatören Sanna