Veterinärdrömmen
15.07.2014
Hejsan Decibel!
Jag undrar vilka ämnen (kurser) jag behöver för att kunna studera vidare till veterinär? Jag har gått första året i gymnasiet, och skulle behöva veta vad jag ska välja till mitt andra år.
Tack för en otroligt bra hemsida! Veterinären

Ungdomsinformatören Lena svarar
15.07.2014
Hej Veterinären!
Tack för berömmen, det värmer! <3
Va roligt att du hittat ett yrke som du vill satsa på och det är bra att du funderar på dina alternativ i god tid, speciellt med tanke på att det är hård konkurrens om platserna till utbildningen. Vi har tidigare fått många frågor om veterinär-yrket här på Våga fråga, så jag ska sammanfatta vad studiehandledarna har svarat.
När man vill bli veterinär är det de matematiska ämnena som gäller; (lång) matte, fysik, kemi och biologi. I urvalsprovet till veterinär får man dessutom poäng för modersmålet och ett främmande språk eller finska. Själva urvalsprovet baserar sig på de obligatoriska och fördjupade kurserna i biologi, fysik och kemi. Satsa alltså på de matematiska ämnena!
Lycka till med studierna och njut av sommaren! :)
Hälsar ungdomsinformatören Lena (med hjälp av studiehandledarnas tidigare svar om veterinär-studierna)