Frågor om värnplikten
05.02.2017
Hej, jag är nu i dragsvik och vill veta några saker som jag inte lyckats få svar på:
1. När får man veta vad man skall göra efter g perioden?
2. Kan man skjuta upp sin tjänstgöring efter faneden eller byta till civiltjänst?
3. Om man går g-perioden klart men skjuter upp sin tjänstgöring, måste man gå om hela g perioden eller kan man fortsätta där man slutade?
4. Om man totalvägrar, vad händer då? hur länge sitter man i fängelse och kommer det påverka en senare i livet på något sätt?
5. Jag mådde psykiskt dåligt en tid före jag ryckte in och jag vill flytta bort för att studera på hösten, är detta en orsak för att tjänstgöra 6 mån, för jag vet inte om jag klarar av att bo hemma flera månader efter militären Rekryten

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.02.2017
Hej Rekryten
Svar på dina frågor:
1. När får man veta vad man skall göra efter g perioden?
Det får du nog veta ganska snart. Den 18 februari är det ju faned i Nylands brigad och senast efter det kommer dina förmän att vilja prata med dig och där gå igenom vad som ska hända efter G-perioden. Du kanske redan har haft preliminära diskussioner med dem?
Du kan, men jag rekommenderar det inte. Civiltjänsten måste du i så fall börja från början, man får ingenting till godo från sin beväringstid.
Om du av hälsoskäl måste avbryta tjänstgöringen och får C-papper så får du fortsätta där du slutade.
Totalvägran innebär alltid ett halvårigt ovillkorligt fängelsestraff men nuförtiden avtjänas det genom att man bär en elektronisk fotboja och du kan tillbringa tiden hemma. Däremot kan du inte resa. Det blir inga anmärkningar i straffregistret om man totalvägrar. Men inte är det ändå att rekommendera - en arbetsgivare kan vid en arbetsintervju fråga om du avtjänat värnplikten. En totalvägran ser inte så bra ut, vad säger det om personens uthållighet, tål han motgångar? osv. Det kommer alltid sådant i livet som inte är roligt och kan kännas jobbigt - det bara att bita i det sura äpplet, kämpa lite - inte ge upp så lätt!
5. Jag mådde psykiskt dåligt en tid före jag ryckte in och jag vill flytta bort för att studera på hösten, är detta en orsak för att tjänstgöra 6 mån, för jag vet inte om jag klarar av att bo hemma flera månader efter militären.
Du ska, när du kallas in till pratstund med dina förmän, klart säga att du absolut vill tjänstgöra bara 6 månader och att du vill inleda studierna. Det är inte helt säkert att det hjälper, ju fler av beväringarna som avbryter desto större risk är att den andel som kvarstår i tjänstgöring kommenderas till reservunderofficersskolan. Men vanligen tas det nog hänsyn till att man absolut inte vill tjänstgöra längre än 6 månader, men det gäller att öppna munnen!
Jag rekommenderar att du pratar med brigadens socialkurator Jonas Streng om dina tankar. Han har tystnadsplikt och för inte vidare det ni diskuterar. Det är absolut bäst att du kavlar upp ärmarna och försöker ditt bästa. Det är alltid bättre att tjänstgöra till slut utan avbrott. Militärtjänstgöringen kan kännas jobbig, men du är ju inte ensam - dina tjänstgöringskamrater har alla samma bekymmer framför sig. Du kan också få stöd av dem, prata om sådant som känns jobbigt. Ofta hjälper det att ta humorn till hjälp - skratta åt svårigheterna - just då man egentligen inte har några svårigheter att hålla sig för skratt! Det går nog bra ska du se!
Med vänlig hälsning
Henrik Gahmberg, informatör vid försvarsmaktens huvudstab