Idrottskommendering
22.07.2017
Jag undrade ifall man kan får idrottskommendering trots att man för tillfället saknar klubb? Jag har varit skadad och sedan fick jag chansen att provspela för en klubb utomlands och har därför inte skrivit på för en klubb. Jag har dock kommit överens med en klubb om att jag får träna med dem under militärtjänstgöring så är det då möjligt med idrottkommendering? Jag menar att jag kan gå och träna med dem under dagenn/kvällen. Skulle behöva detta jätte mycket eftersom att jag satsar på sporten till 100% och då vore det katastrof för min karriär om jag går 6 månader utan att träna.
Tack på förhand! Nana

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.07.2017
Hej!
Nu har jag skickat din fråga till försvarsmaktens regionkansli i Österbotten, eftersom vår vanliga expert vid huvudstaben är på semester. Hoppas någon där kan svara riktigt snart, annars är det nog bara att försöka diskutera med dina överordnade, gissar jag.
Hälsar Liselott
Hej igen! Österbottens regionalbyrå Kundservice skrev tillbaka att de ska ta reda på och meddelar mig den här veckan. Klistrar hit deras svar så fort jag får det. /Liselott
Hej!
Ni kan meddela till pojken följande: truppförbandet tar ställning till din eventuell idrottskommendering när du har inryckt i tjänst.
Ystävällisin terveisin/MVH
Puolustusvoimat/Försvarsmakten
Pohjanmaan Aluetoimisto/Österbottens regionalbyrå Asiakaspalvelu/Kundservice PL/PB 22, 65101 Vaasa/Vasa