Jag masturberar allt för mycket
14.09.2015
Hej jag är en kille på 15 år jag bor i Jeppis och jag har ett problem. Min penis blir erekt allt för lätt så för att "lätta trycket" brukar jag ononera aggresivt till instagram bilder på folk jag känner hur kan jag sluta med denna ovana.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2015
Hej,
Ja, det är inte alltid lätt att vara 15 år och full av hormoner. Jag tror att det till stor del är dina hormoner som gör dig så tänd just nu, så den positiva sidan är att det antagligen kommer att lugna sig med tiden och behovet av att lätta på trycket kommer att vara lättare att behärska.
Det finns alltså ingen regel för vad som är för mycket - och alla har olika behov. Vissa runkar en gång i månaden och andra en gång om dagen. Men det är då onanin börjar vara på bekostnad av andra saker som den kan anses vara ett problem. (om man t.ex. inte kan sköta skolarbetet eller inte alls kan gå till skolan, om man inte klarar av att ha hobbyn eller träffa folk o.s.v.)
Jag vet ju inte hur mycket du masturberar, om det är 1gg/dag eller 15, och om det bara är hemma eller om du också måste lätta på trycket i skolan. Men eftersom du själv upplever att det är för mycket så är det det vi måste gå efter. Jag vet inte om det finns något universalknep som skulle fungera åt alla, alla gånger, men i princip så funkar det som tipset du fått - att kolla bort och tänka på annat.
Det jag tycker att du skall göra nu är att försöka att hitta någonting annat som fungerar som substitut åtminstone en del av gångerna som du känner för att gå och onanera. Vad händer om du inte följer impulsen? Vad händer om du istället tvättar händerna i kallt vatten och räknar till 20? Det jag menar är alltså att du kunde försöka hitta någonting annat att göra som kunde avleda din uppmärksamhet tills du i lugn och ro, och med gott samvete kan lätta på trycket.
Försök att fundera över hur det känns. Är det någonting speciellt som gör dig upphetsad eller känns det mest som någonting du MÅSTE göra, oavsett var du är och vad du håller på med. Är det med andra ord frågan om att du är sexuellt upphetsad eller är det ett tvångsmässigt beteende?
Det är många frågor som du får försöka besvara för dig själv. Men om situationen fortsätter eller blir värre så får du höra av dig pånytt så funderar vi vidare, ok?
Kram.
Tessi