1)
Kan människor med normal kunto(~2500 på cooper) bli chaufförer? Har hört så mycket om att alla chaffisar är B-karlar som bara sover hela dagarna, så måste man vara dålig på allting om man vill bli chaffis?
2)
Om man under militiden blir intresserad av att arbeta för försvarsmakten som utbildare efteråt vilka vägar kan man då gå? Är det bara underlöjtnanter som har någon chans att bli kesäkessun?
Försvarsmaktens kommunikatör Henrik svarar
Hej
Man måste inte vara B-karl eller dålig på allt för att bli chaufför. Tvärtom är chaufförens uppgifter mycket vikitga och omväxlande. Det är också uppgifter förknippade med ett stort ansvar, eftersom man ska kuska både människor och dyrbar utrustning. Därför är det viktigt att man förhåller sig med största allvar och ansvarsfullhet till sin uppgift.
Chauffören är dessutom en del av den truppstyrka som transporteras, så därför är det inte läge att sitta och slöa i styrhytten då de andra reser tält, gräver "poteron" eller utför andra uppgifter ute i snöstormen - utan chaufören ska aktivt erbjuda sin hjälp då han genomfört sina "egna" uppgifter. Det är också chaufförens uppgift att kamouflera och försvara sitt fordon.
Det är bra att redan vid uppbådet meddela vad man är intresserad av att göra under sin tjänstgöring. Men många gånger går det också bra att så fort som möjligt då tjänstgöringen inletts för sin närmaste förman berätta att man intresserad av att bli exempelvis chaufför - det är till personalens hjälp då urvalet till specialiseringsperioden ska göras.
Det samma gäller om man är intresserad av försvarsmakten som arbetsplats, att man för förmännen berättar om sitt intresse. Det viktigaste är att man visar att man bjuder till och alltid gör sitt bästa. Då är chanserna också större att man får komma till den utbildning man helst vill ha. Du kan läsa mera om de olika möjligheterna på försvarsmaktens webbplats www.forsvarsmakten.fi
Med vänlig hälsning
Henrik Gahmberg
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar