När man krockar?
24.10.2015
Hej!
Kör ganska mycket varje vecka, och med det mycket byggandet här i Jeppis ökas risken för olyckor.
Vad ska man göra om man råkar krocka med en annan bil i trafiken?
Olika möjliga scenarion:
a) Man kör in i en parkerad bil på en parkeringsplats och saknar anteckningsmaterial för att lämna sina personuppgifter.
b) Man kör bakom en bil och krockar in i bilen framförs bakdel.
c) En bil som har kört bakom en krockar in i den egna bilens bakdel.
d) På en trång gata med bilar parkerade på båda sidor så stöter man till en parkerad eller mötande bil när man kommer körande.

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.10.2015
Hej!
Om situationen i alla de fall som du räknar upp här är oklar, är det bäst att ringa polisen 112 på plats (också ambulans kommer vid behov) för de kan kartlägga situationen  på ett rättvist sätt -enligt lagen.
Om felet är den andras, måste hen ersätta de skador som din bil har fått i krocken. Om felet är ditt, är det du som betalar -eller om du har försäkring så betalar försäkringen i många fall de mesta, men man har ju en självrisk som brukar vara kring 150 € som man måste betala själv i varje fall. Det är bra att ha en försäkring, annars kan det bli mycket dyrt för den egna plåmboken (mycket mera än 150 euro). Bilremonter är inte billiga. Om man själv är skyldig, sjunker kanske också "bonusen", alltså rabattet på trafikförsäkringen (som alla måste betala).
(Om man inte har anteckningsmaterial, har man kanske en telefon dit man kan skriva registernumret så man får kontakt med bilägaren senare).
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
P.S.
1. I Jakobstad är det bra att väja för de som kommer från höger, för det finns ganska lite varningstrianglar i staden åtminstone i centrum.
2. Om du vill ha ett noggrannare svar om all de situationer som du räknade upp, kan du fråga på nytt så kan vi skicka fråna till en expert.