orolig
06.01.2015
Hej! Jag är en 16 årig flicka som vill bli polis. Jag planerar att söka till milin när jag är tillräckligt gammal. Jag har läst att man får extra poäng till polisskolan om man varit i militären och dessutom vill är jag väldigt villig att föra traditionen vidare, när min bror inte kom in till militären p.g.a depression så ville jag pröva på det.
Problemet är... Jag har blivit diagnotiserad med panikångest eller nånting sånt, depression och PTSD efter sexuella övergrepp. Ni får gärna vara HELT ÄRLIGA och säga rakt ut; Har jag någon chans längre att komma in till militären längre? Och hur stor chans har jag att komma in?
Hopperligen blivande polis
Henrik Gahmberg
Försvarsmaktens kommunikatör Henrik svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
07.01.2015
Hej, vi ska kolla upp detta med vår polis expert som säkert vet hur stränga de är med sånt här vid intagningarna till polisskolan. Svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej Hopperligen blivande polis,
Jag arbetar som polis vid polisinrättningen i Österbotten. Jag vet inte hurdana test en person utsätts för under uppbådet till militären eftersom jag själv inte gjort värnplikt, men jag kan försöka svara dig hur dina chanser ser ut för att bli polis i framtiden. Svaret du främst kanske söker, om du med din hälsobakgrund har möjlighet att göra militärtjänstgöring, överlåter jag till någon inom försvarsmakten.
Det är roligt att det finns människor som eventuellt så småningom vill prova på att söka sig till polisyrket. Jag brukar uppmuntra varje som visar minsta lilla intresse till utbildningen att söka. Så nöjd har jag åtminstone jag varit med mitt jobb, att jag vågar rekommendera det åt andra.
När jag sökte till Polisskolan så behövdes bl.a. några års arbetserfarenhet för att man skulle kunna bli antagen till utbildningen. Genomförd militärtjänstgöring var också på den tiden ännu obligatoriskt för manliga sökanden, så är det inte längre i dag. Sin militärtid fick man då räkna som arbetserfarenhet, och det kunde därmed kanske ses som en pluspoäng om en kvinnlig sökande till polisutbildningen också hade gjort värnplikten.
Under fjolåret ändrades Polisskolan i Tammerfors till Polisyrkeshögskolan. Nästan hela utbildningssystemet ändrades i och med detta att skolnivån höjdes, t.ex. så blev utbildningen aningen längre för att uppfylla kriterierna för yrkeshögskolor. Förr var polisens grundutbildning ca två år och fem månader, numera är den kring tre år.
Även ansökningsproceduren och ansökningskraven har ändrats med det att det blev till en yrkeshögskola för poliser. Att det förut bl.a. krävdes tidigare arbetserfarenhet har helt och hållet slopats. Fortfarande behöver man antingen en tidigare yrkesutbildning eller så skall man ha gått gymnasiet som grund för att kunna bli antagen, men några pluspoäng för vad man gjort tidigare ges inte längre. Numera är det på basen av hur man presterar i antagningsproven, som gör ifall man blir antagen eller inte.
En till Polisyrkeshögskolan sökande skall dock ha för yrket lämpligt hälsotillstånd. Ingen sådan sjukdom eller skada som förhindrar utövande av polisyrket. T.ex. så genomgår man syn- och hörseltest.
Polisyrket är påfrestande för psyket i och med att polisen rätt ofta råkar ut för kunder som blivit utsatta för våld, dödsfall och andra tragedier. Ibland kanske polisen också själv utsatt för våldssituationer, vilket också det tär på mentala orken. Därför är det av stor vikt att den som söker sig till polisutbildningen har ett för sitt kommande arbete lämpligt psyke. De psykologiska tester som man under ansökningsperioden skall genomföra väger väldigt mycket vid urvalsprocessen. Poängssättningen delas in i tre delar: skriftligt prov, konditionsprov och lämplighetstest. Skriftliga provet är värt 40 %, konditionsprovet 20 % och lämplighetstestet (psykologiska tester) 40 % av inträdesprovet.
Tidigare psykisk ohälsa behöver inte vara ett hinder för att man skall kunna bli polis. Har den sökande lidit av depression, utbrändhet, panikångest eller dylikt, och för vilka han / hon har pågående medicinering, så blir personen nog inte kallad på urvalsprov. En tillfällig depression skall ha gått över, medicineringen skall vara avslutad och den sökande skall ha klarat av att befinna sig i arbets- eller studielivet i minst ett halvår innan man kan bli antagen till Polisyrkeshögskolan efter psykisk sjukdom. Om det framkommer att man har haft flera depressionstillstånd, så är det dock nog ett hinder för att bli polis. Ifall man lider av sådan psykisk ohälsa att det kommer att påverka en som framtida polis, så kommer det fram om inte förr så senast vid psykologiska testerna vid urvalsprovet.
Jag vet ju inte hur ditt hälsotillstånd ser ut för tillfället och ifall din panikångest fortfarande är aktuell och om du just nu äter medicin för den. Om det är så att du är friskförklarad och känner att du kommer att klara av polisyrket, med all tragik som det innebär och med de brott som du själv blivit utsatt för i bagaget, så uppmuntrar jag dig att söka. Om drömyrket är polis, så behöver du som ovan framgår, inte alltså gå vägen via militären eftersom det inte längre ger några pluspoäng. Om du inte förstås känner att värnplikten är viktig för dig, då tycker jag att du skall göra den, erfarenheterna därifrån kan vara nyttiga i polisjobbet. Det viktigaste är hur du presterar i urvalsprovet till Polisyrkeshögskolan. Mer information hittar du på Polisyrkeshögskolans hemsida www.polamk.fi.
Jag önskar dig lycka till!
Johanna
Hej
Du bör tala med en läkare som sedan avgör om du kan genomgå militärtjänst eller inte. Vi tar inte ställning till enskilda fall och kan inte fatta några avgöranden så här via en frågespalt. Men det är ju helt tydligt att du vill göra militärtjänst, och då har du redan kommit långt. Det är inte uteslutet att du kommer över dina problem och ändå kan göra militärtjänst. Men det är som sagt läkaren som avgör!
Med vänlig hälsning
Henrik Gahmberg