Träning&kost
07.05.2014
Hej, jag har ett jätte bra liv med massor av kompisar, en helt underbar familj, en helt underbar utbildning och ett nästan helt perfekt liv.
Jag har alltid tyckt om att röra på mig, speciellt på gym och utomhus. Älskar verkligen det. Det är nästan högst eller ja högst på min prioriteringslista, lägger hellre pengar på träning än allt annat skräp. Men nu ede så att de går int nåmera att äta onyttigt och att inte träna varendaste dag, mamma oroar sig och likaså mina underbara kompisar. Jag har prioriterat hälsa och motion för mycket antagligen, ja jag är väldigt smal och på samma gång har jag mucket muskler är 170cm lång och väger omkring 52 kg. Alltså dehär kanske böri bli ett problem snart, jag kan påriktigt int leva utan min träningsdagbok där jag får skrica upp precis förbrända kalorier, puls, vikt, övningar. Och så kör jag med en kostdagbok shape me up appen på mobilen, de böri påriktift fara ti överdrift. Men jag älskar träning och mat verkligen ÄLSKAR det, har svårt att tänka mig ett liv utan alla dessa saker jag räknat upp.
Tjaa på samma gång ser ja ju no det som ett problem, att aldrig kunna släppa kontrollen och låta mig ta en muffins på cafeet, men när jag väl är där tar jag vatten och möjligtvis sallad. Va ede för fel på mig? Dehär böri ju nästan vara farligt och löjligt. Tack för mig och sluta aldrig med denna sida uden e underbar och ni e underbara!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Sjukskötaren Ira svarar
16.05.2014
Hej,
Voj kära du det låter inte alls bra det här nu. Det har precis som du funderar gått lite överstyr. Vi har sett det så många gånger förr att tjejer som gillar att träna och äta häslosamt sen i något skede tappar kontrollen. Det blir just som du skriver att träning och rätt kost tar överhanden över nästan hela ens liv. Du behöver få hjälp nu och det fort så att det inte hinner gå ännu längre. Va bra att du tog kontakt hit till oss <3
Du ska säkert kunna forstätta leva ett hälsosamt liv med bra kost och lagom mycket träning. Det är ju inte meningen att du ska bli tvungen att sluta med allt för att inte bli sjuk. Men du behöver få hjälp med att hitta den rätta balansen, lagom mycket träning och lagom mycket mat. Man får faktiskt äta en muffins när man är på Café ;) Man måste få unna sig lite gott i livet, men såklart ska det inte gå till överdrift med det heller. Jag sätter vidare din fråga till våra underbara experter Ira och Rasmus på Ätstörningskliniken, de kommer att ge dig tips och råd på hur du ska gå vidare. Allt för att detta inte ska gå för långt nu och resultera i att du hamnar i ett elände som det kan ta flera år att tillfriskna ifrån.
Ta väl hand om dig nu och Iras och Rasmus svar kommer här under så fort vi får det.
Kramar från Ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott
Här kommer mera svar till dig från vår ljuvliga expert <3
Hej!
Din beskrivning på ditt liv i allmänhet låter ju ytterst bra, om jag
förstår rätt att du också upplever dig må bra förutom att du har
härliga vänner, familj och utbildning. Men det låter nog verkligen som
att träningen och kontrollen av en eller annan orsak har gått för
långt, tagit över egentligen. Mina varningsklockor ringer och för din
skull gläder det mig att dina också har gjort det.
Nu är det viktigt att lätta på greppet genast, annars finns det risken
att det spänner åt ännu mer och det kan faktist bli allvarligt. Att du
lättar på greppet borde inte ta bort njutningskänslan du beskriver dig
uppleva i samband med motionerandet, men försvinner den är det
viktigt att du frågar dig själv varför? Njuter du då egentligen av
själva motionerandet eller är det något annat som är den egentliga
källan för njutningskänslan? När man blir riktigt ivrig över något kan
det ju hända att det slår över. Nu är det dags för dig att backa lite,
hitta balans, en tillvaro där ditt fungerande i vardagen inte är så
begränsat. Under hård kontroll lever man ofta "utifrån in", dvs man
har noga kontroll på delaspekterna med motion, kalorier, mat osv och
man vill må bra med hjälp av detta men sist och slutligen är det ju
bara siffror i olika former, vad berättar de egentligen om vem du är
och hur du mår? Det jag varmt skulle rekommendera för dig och
rekommenderar människor i allmänhet, är att hitta balansen så att man
söker den inifrån ut istället. Vad KÄNNS bra, inte vad som ser bra ut
på papper (tex har man motionerat tillräckligt och ätit tillräckligt
hälsosamt).
På tankenivå handlar det alltså om att fokusera på ditt inre och att
lyssna på dig själv och inte vad som är tekniskt rätt, men rent
konkret föreslår jag att du slänger träningsdagboken och tar bort
shape up appen. Din vikt är helt klart låg och är på gränsen till
att vara ohälsosamt låg. Ifall kaloriintaget blir för litet i
förhållning till förbränning körs ämnesomsättningen ner och då börjar
kroppen bryta ner muskler för att få energi. Med tanke på din vikt
finns det faktist inget behov för viktkontroll (endast så att vikten
inte sjunker) och normalt, regelbundet ätande är det du kan fokusera
på. Ca fem måltider per dag, mångsidigt, utan att någon mat skall
behöva kännas hotande på något vis.
Det är ju positivt att du har en önskan att ta hand om din kropp och
leva hälsosamt, men det verkar som om metoderna har varit lite strikta
och ensidiga. Introducera den nya aspekten av helhetsmässigt
välmående. Låt kroppen ha sina vilodagar, det behöver kroppen absolut.
Njut av maten - också en muffins eller glass då du känner för det.
Njut av balansen som ger dig möjligheten att glädjas över att kunna
motionera men som också skapar glädje då du istället väljer att lägga
dig på en filt på gräsmattan och låter hela kroppen koppla av. Ifall
du märker att det inte är så lätt att avstå från kontrollen och
relaterade rutiner du haft nu, är det bra att diskutera det hos tex
skolhälsovårdare/annan professionell vårdare eller åtminstone tala
öppet om det med någon.
Hoppas du har en skön, avslappnad och varm sommar med glass och jordgubbar!
-Ira