Är det okej eller inte?
09.09.2015
Jag och min vän satt o snackade om vad som är okej och inte okej och sen tänkte vi på tjejer som blir ihop med äldre killar så här är frågan: är det okej att en 20 åring kille blir ihop med en 15 år tjej? Jag säger nej men min vän tror att det är okej. Vad säger ni? vem har rätt? Och vad går gränsen alltså bland ålders skillnaden? Tomas

Ungdomsinformatören Sanna svarar
15.09.2015
Hej Tomas. Vi håller nog med dig. Vi tycker inte heller att det är ok att en 20 åring (oberoende av om det är kille eller tjej) är tillsammsns med en 15 åring. Den största orsaken är att man är på så olika stadier i livet. Den som är 15 har så mycket att uppleva och göra "första gången" som den som är 20 anser vara vardagsmat. Båda har rätt att känna som de gör och för att få utrymme för det så är det lämpligare att man håller sig till någon i egen ålder.
Jag kan förstå att vissa kan tycka annorlunda. Det kan bero på många saker men den kanske främsta orsaken är nog att man har egna erfarenheter av stor ålderskillnad och inte vill att det inte ska vara ok. Om man är kär så vill man ju med alla medel få det att fungera, såklart. Och visst, det kan fungera riktigt bra, det behöver inte alls göra att ingendera kan leva ut så som de borde få göra. Det kan hända att man kompletterar varandra helt perfekt. Allt är möjligt, när det gäller oss människor med olika personligheter och erfarenheter. Det finns säkert 20 åringar och 15 åringar som kan vara på helt samma nivå vad gäller tex sexuella erfarenheter. Men vanligtvis så borde det ändå skilja en hel del.
Det som också kommer emot är lagen. Man blir ju sk. byxmyndig vid 16 åtm i Finland. Före det är det olagligt för en tex 20 åring att ha sex med en yngre person, det är  till och med straffbart.
Såhär brukar vi skriva i svaren på frågor som gäller om det är ok att vara tillsammans trots en stor ålderskillnad. Men sen är det ju en viss skillnad om den yngre är 15 eller 18. Om man har 5 års skillnad när den ena är 15 år så känns det mera än om man har samma ålderskillnad när den yngre är 18. Med åren blir vi mera jämlika i ålder.
Hoppas ni fick svar på era funderingar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna