Bamseklubben
25.06.2015
Hej! Jag är en tjej som nujust går gymnasiet. Efter det har jag drömmar om att fortsätta till något inom sociala faktorn. Men något jag också alltid har velat uppleva är att åka en sommar till en grekisk ö och arbeta på ett fritidsresor/finnmatkat hotell t.ex som lekledare för barn eller annat sånt ni vet, det skulle vara så kul!
Så jag undrar är det här möjligt att utföra i verkligheten?? Hur gammal ska man va och hur hittar jag sådana här liknande jobb? Tar gärna emot så mycket information som möjligt för somsakt det här hör till min "bucketlist". Och hur gammal ska man vara? 18?
och är det möjligt som ett sommarjobb eller skulle man behöva ta ett friår efter gymnasiet och satsa på en hel sommar? Och många säger att folk som arbetar på charterhotell har slavlöner och att det bara är andraallternativ. Är detta sant? :)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.07.2015
Hej, Bästa tänkbara sommarjobbet, skulle vara ljuvligt att få åka iväg sådär. Vi ska söka vidare efter mera information till dig.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Vi har svårt att hitta mera info om detta men du kan hitta en hel del på Finmatkats sidor HÄR. Men vi tror inte att man kan åka enbart för en sommar, vi har för oss att det brukar röra sig om längre tider, men vi kan ha fel. Vi ska ännu försöka få svar av en bekant som varit ut i världen och jobbat med sånt här. Åldersgränsen är åtm 18 år kan vara 20 på vissa håll.
Vad gäller lönen så kan vi inte säga något alls, men det är ju oftast billigare att leva och bo utomlands också så folk brukar nog klara sig. Kanske du inte skulle göra detta för pengarna heller utan mera för att få upplevelser och erfarenheter ;)
Vi återkommer med mera svar bara vår bekant hör av sig. Gå in och kolla här under om nån dag igen.
Många hälsningar från ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Det gäller att hålla utkik på olika resebyråers hemsidor då de annonserar om intagningsperioder osv.. Just till barnledare brukar de kräva att man har nån sorts erfarenhet av barn. Tror nog de har åldersgränser men vet inte vad.
De flesta brukar väl ha inskolnings kurs gällande reseledare så man måste ansöka dit o sen slipper man på jobb. Allra bäst är ju om man har kontakter någonstans så man slipper den vägen. Sen kan man ju alltid kontakta resebyråer direkt förstås o höra sig för.
Dessa jobb är ju oftast säsongsjobb, så man jobbar en sommar/vintersäsong.
Lönerna brukar inte vara så mycket att hurra över men oftast bor man och äter gratis. O detta är ju inget man ska satsa på om man är ute efter att tjäna pengar. Men absolut nåt jag rekommenderar!
Anne-Lie