Barnträdgårdslärare eller något annat...
29.01.2016
Hej,
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av mitt liv, och hoppas att ni kan ge mig en liten snilleblixt. :)
Jag har redan en magisterexamen bakom mig, men p.g.a dumt studieval från första början finns det inga jobb inom mitt område utan att jag först vidareutbildar mig ännu mer. Står nu alltså återigen inför valet "vad jag ska bli när jag blir stor" och ska troligen söka in till utbildningar nu i vår. Mina önskemål är att det 1) ska finnas jobb i Österbotten och 2) ska gå att jobba inom yrket utan att behöva använda finska särskilt ofta. Det enda jag kommer på är lärare och barnträdgårdslärare, eftersom man då kan söka sig till en helsvensk arbetsplats. Yngre barn intresserar mig mer än äldre barn, så nu funderar jag alltså på barnträdgårdslärare. Men kanske det också är dumt, kanske jag efter ytterligare tre års studier kommer ut på en arbetsmarknad som är överfull av kompetenta "dagistanter", och så står jag där igen utan att få jobb, och har studerat i totalt 8 år(!) utan att ha åstadkommit något. Kanske arbetsgivarna hellre tar de yngre tjejerna, som går direkt från gymnasiet in på utbildningen, än mig, som i så fall är 27 när jag är klar med studierna och har dubbla examen. För att inte tala om studielånet, som är ett nödvändigt ont om jag ska studera ännu mer än jag gjort hittills. Praktiskt sett borde jag ju jobba och tjäna pengar nu i min ålder, men utan finskakunskaper och efterfrågad utbildning känns det väldigt svårt att få in en fot nånstans. Den enda vägen verkar vara fortsatt utbildning, något som leder till ett konkret (svenskt) yrke. Wilma
Foregangarna
Resurscentret Föregångarna svarar
Studiehandledaren Siv-Britt svarar
Studiehandledaren Pia svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.02.2016
Hejsan, Wilma
Det här var en svår fråga. På nåt sätt tycker man ju det borde gå att ”vinkla” den gamla examen så den skulle ge jobb. Om den nu inte är riktigt speciell. Där kunde Föregångarna hjälpa. Har du haft kontakt med dem? http://www.foregangarna.fi/
Det verkar som att det skulle vara bra för dig att få prata med någon ohc Föregångarna kunde vara just de perfekta just nu.
Varför inte ta en vuxenexamen? Blir färdig merkonom eller närvårdare på kortare tid än tre år. Beroende på vilken examen du har från förr så kanske en ny kunde utvecklas med en vuxenexamen på något sätt.
Vad gäller dina finskafobier så borde du få bort dem :) Du kan nog helt säkert bra finska bara du vågar dig över tröskeln så att du kan börja använda den. På de flesta Arbis/Medborgarinstitut brukar de ordna sk. tandemkurser som går ut på att man får en "kompis" som pratar det språk man vill lära sig och så går man på kaffe och liknande för att sitta och prata tillsammans så att man lär sig via praktiken. "Kompisen" vill då lära sig ditt språk.
Hälsningar Pia och Siv-britt
Ps. Jag vill ännu lägga till att det inte alls behöver vara negativt att vara "lite äldre", många gånger har man mera att ge då man har lite livserfarenhet också :)
Ta kontakt till Föregångarna nu och boka in dig för ett samtal så ska du nog se att allt reder upp sig för dig.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Föregångarna svarar:
Hej, många bra frågor du funderar på!
Gällande studier:
Eftersom du redan har en magisterexamen är det kanske i första hand denna du kunde bygga vidare på. Det beror ju förstås på om din tidigare utbildning är något du vill jobba med… En helt ny utbildning innebär ju att börja på ny kula men är ett bra alternativ om du är säker på studieinriktningen. (och kommer in- vilket du säkert gör!) I antagningen till högskoleutbildning får du dock ett poängavdrag eftersom du redan har en examen. Idag finns det många som studerar, jobbar emellan och fortsätter sedan studera igen, så att åldern kommer emot är inget att oroa sej för!
Gällande ekonomin:
Du konstaterar helt riktigt att nya studier innebär nya utgifter och ev. studielån. Om du lyft studiestöd under dina tidigare studier löns det att kolla via KELA om du ännu har stödmånader kvar att lyfta, eller om du är berättigad till vuxenstudiestöd.
Dina frågor är som sagt ganska stora och om du upplever att det skulle vara bra att få prata med någon ställer vi gärna upp. Vi har hjälpt många i liknande situation som du att hitta den rätta vägen framåt! Föregångarna finns i Vasa centrum, bara att höra av sej.
H.
Jonas Ehrman, Studievägledare 050-560 9496
Niclas Risku, Vägledare 050 3593533