bartender
11.06.2014
Hei, fyller 18 nu på sommaren och ska åka till magaluf på bartender skola och undrade om man behöver alkopass för att sedan få kvälls och helg jobba i en bar i vasa efteråt? När man söker jobbet kan man bara gå in till en bar och lämna sin CV? Hur lätt eller svårt är de o få jobb som bartender i vasa?
Doktor i statskunskap vid Åbo Akademi Thomas svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.06.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till en av våra kontakter som jobbar i bar, väntar på svar av Thomas. Och har försökt kolla runt lite på vad som krävs för att få servera alkohol i Finland. Det verkar nog som att för att få servera alkohol som förman eller restaurangansvarig/-ägare så måste man ha antingen utbildning (tex som servitör) eller minst 2 års arbetserfarenhet och ha alkopass, men vi ska som sagt få mera svar ännu, bland annat på vad som gäller för en "vanlig" anställd i baren. På Valviras sidor står det så här om personal på utskänkningsställen:
"Personalens utbildning, erfarenhet, kunskaper och färdigheter skall vara tillräckliga med beaktande av restaurangrörelsens karaktär, nivå, omfattning och möjligheterna att effektivt övervaka serveringen (SHMb 162/98, 7 och 11 §)."
Oj, nu hittade vi en kurs för serveringspasset, alltså alkopass, på Optima i höst! Läs mera här: http://www.optimaedu.fi/svenska/vuxna-och-arbetsliv/aktuella-kurser-och-utbildningar/serveringspass-test.html
Förhoppningsvis mera snart, hälsar ungdomsinformatören Liselott
Tjenare,
När du söker jobb som bartender är det alltid en fördel att ha ett alkopass, och ifall du jobbar på ett ställe där dom serverar mat även ett hygienpass, men det är inget måste. Jag har själv jobbat som bartender/servitör vid sidan av studierna under de senaste fem åren, och jag har i skrivande stund varkendera. Men, jag rekommenderar nog att du skaffar i alla fall ett alkopass eftersom det nog gör dig attraktivare för en arbetsgivare. T.ex. får du inte stänga baren ensam om du saknar ett alkopass.
När du söker jobb som bartender är det nog bara att gå in till en bar, presentera dig själv och lämna in din CV. Att bara skicka in sin CV och ansökan elektroniskt ger sällan utdelning, utan de vill nog gärna se vad du är för typ innan de ens överväger att anställa. Förövrigt är det nog relativt enkelt att få jobb som bartender i Vasa, utbudet på krogar är stort och de flesta som jobbar som bartender jobbar endast deltid och det behövs alltid folk som kan hoppa in vid behov. Så jag rekommenderar att du går runt och hälsar på krögarna, ger din CV och så tror jag nog att du får in foten någonstans relativt kvickt.
Det att du har gått på bartenderskola i Magaluf är sedan också ett stort plus, och en erfarenhet som du har nytta av resten av livet.
Lycka till! :)
Mvh,
Thomas