Behöver ett jobb!
13.07.2015
Hej, jag har ett mellanår framför mig och behöver ett jobb fort. Tips på vart jag kan söka? Hur ska jag gå till väga? Var efterlyser de någon som kan jobba? S

Ungdomsinformatören Sanna svarar
14.07.2015
Hejsan, du kan gå in och kolla på mol.fi
Sen kan det vara en bra idé att ta kontakt till Föregångarna, där kan de hjälpa dig att söka jobb, skriva cv och sen har de olika kurser som man kan delta i ifall att det inte lyckas att man hittar ett jobb genast. Du ska också anmäla dig som jobbsökande, mera info om det finns HÄR. På TE-byrån (tidigare arbetskraftsbyrån) får du tips och råd hur du ska gå tillväga, var du kan söka jobb och liknande. Sen går det ju nog ofta via kontakter. Både dina egna, föräldrarnas och andra vänners och bekantas. Var inte blyg för att fråga om hjälp av alla som du träffar. Bara man är ihärdig och inte ger sig brukar det nog lösa sig. Man kansk inte heller räkna med att drömjobbet ska dyka upp genast, kanske måste man ta några minder roliga jobb innan man hittar fram till drömmen.
Det kan ju hända att du också kunde ta kontat till lite olika ställen där du skulle kunna tänka dig att jobba, fråga om de har behov av någon extra person, skryt över dig själv (inte överdrivet), far dit personligen så de får se dig och träffa dig man får en mycket bättre kontakt f2f än via telefonen. Med god tur kanske du kan få fortsätta jobba på sidan om där sen då du börjar studera.
Våga vinn heter det, kör hårt och tveka inte.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna