Behöver sommarjobb!
03.05.2015
Hej! Jag har sökt massor med jobb men inte riktigt fått något som passat (har krockat med t.ex. Urvalsprov och sånt som inte går att flytta). Nu är jag ju så sent ute så har svårt att få jobb. Har mycket arbetserfarenhet och blir student så kan börja jobba redan nu i maj och nästan hela sommaren. Behöver verkligen pengar så är nu villig att jobba med nästan vad som helst och var som helst (har körkort och tillgång till bil). Men nu vet jag inte vart jag ska vända mig längre. Har åkt runt och frågat här och där men förståss har alla som vill ha sommarjobbare redan anställt någon. Vad ska jag göra? Vet ni var jag kan få jobb eller vart jag ska vända mig?
Tacksam för svar! :) Siri

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.05.2015
Hejsan, jaaaa det verkar som det är extra svårt att få tag i sommarjobb i år. Jätte många har satt in frågor om var de kan hitta nåt jobb. Som du skriver så har säkert många redan anställt sina sommarjobbare. Men det kan ju ännu finnas möjlighet att få något bara man frågar på rätt ställe. Kanske någon sommarrestaurang kan behöva nån extra, det löns iaf att kolla upp. Eftersom du är över 18 så får du ju hantera både pengar och alkohol på tex en restaurang. Om du inte kollat https://www.mol.fi/så ska du klicka in ditt område och kryssa för sommarjobb så kommer det en hel del. Allt är ju inte tänkbart men där finns iaf olika sorters försäljare, städare mm löns att kolla :)
Det är nog bästa sättet, via kontakter kan man ju också lyckas. Via föräldrars jobb eller bekanta, via bekantas bekanta osv. Kanske nån din kompis har fått jobb nånstans och kan fråga ifall de har behov att en till.
Jag håller tummar och tår att du ska hitta något passligt, än är inte allt hopp ute.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna