Behöver värkligen pengar
03.05.2015
Hej, jag behöver värkligen pengar till en massa saker. Jag får inte så mycket pengar av föräldrarna för min ena förälder är livssjuk om arbetar inte mera. Jag är 14 men jag vet inte vart jag ska vända mig. Man får väl inte börja sommararbeta förrän man är 16 väl? Och som sagt så behöver jag värkligen pengarna, jag bor inte i någon storstad så det finns inte så mycket arbete här precis och jag har ingen transport som kan ta mig lång borta till arbetsstället. Men vad tycker ni jag ska göra för det finns ju inte så många möjligheter :( Abc123

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.05.2015
Hejsan, det verkar som att det är extra svårt i år att få ett somarjobb :( Vi har fått massor med frågor om hur man ska göra.
Vi ska kolla upp med fritidskoordinatorn i din kommun om hen kan ge några tips. Ibland kan de ta några extra till kommunen och jobba om de tycker att man verkligen borde få ett jobb. (Hon är tillbaka först 11.5, så gå in och kolla här i nästa vecka ifall vi satt till något mera.)
Du kan vända dig till den lokala 4H föreningen, Nordpolen där via kan man få jobb redan som 14 åring. Kanske du kan sätta upp lappar i butiker, hälsostationer mm där du har en kort presentation av dig själv och erbjuder tex gräsklippning, städning, barnskötsel, oggräsrensning mm. Kan lönas att även sätta i folks postlådor. De flesta jobben får man via kontakter. Kanske dina föräldrar har någon bekant som kan behöva hjälp med något? Eller nån bekants bekant som behöver jordgubbsförsäljare/-plockare, tomatplockare osv.  Du kan också kolla på denna sida: http://www.te-tjanster.fi/te/sv/index.html. Där klickar du i din hemkommuen eller där du kan tänka dig att jobba och kommer det fram vilka olika jobb som finns på den orten. Det kommer ju en massa som man ska ha en viss utbildning till men du kan också hitta något som skulle funka.
Jag återkommer med mera svar här under om jag får mera från din kommun.
Hoppas allt reder upp sig!
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hej, här kommer ännu lite tips, hoppas du går in och kollar. Via Församlingen kan de ha något som kunde passa, de behöver folk som rensar oggräs, vattnar mm ring dit!
Kram Sanna