Börja jobba?
21.02.2016
Hej!
21 år gammal, osäker på hur jag vill göra med min framtid och hur hösten kommer att se ut.
Jag vill egentligen bara fortsätta jobba heltid från och med nu. Jag jobbar för tillfället tills hösten då det är tänkt jag ska börja skolan.
Lönar det sig att skaffa sig yrkeshögskoleutbildning om man ändå kanske inte börjar jobba med det man studerade?
Det skadar ju såklart inte att ha det i bagaget, men om man redan hittar något annat jobb till exempel var man trivs, nog måste det ju gå lika bra att bara jobba isåfall?
Är det vanligt att man börjar jobba efter gymnasiet/militären utan att gå i yrkeshögskola (Novia, YA, Åbo Akademi osv)? Har man mer fördelar av utbildning (igen, i något annat ämne än arbetets art) eller arbetserfarenhet när man söker jobb? Utgör det en faktor när man kommer fram till lönen osv?
Tusen tack!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.03.2016
Hejsan, ursäkta att du måst vänta på svaret. För det första så är du så ung så det är väl ingen brådska att du måste börja studera till hösten, du hinner säkert fast du skulle jobba något år än. Vem är det som tänkt att du ska börja studera? Nog har du väl själv fått vara med och välja? Det är svårt att säga vad som lönar sig och vad som inte lönar sig, men överlag så är det ju svårt att få jobb idag och jag tror inte att det blir lättare framöver, så att ha mera utbildning är alltid bra. Ju mjera man har i sin CV ju bättre klarar man sig i konkurrensen, men att jobba något år ger dig också jätte fina kunskaper, så det är inte bara skola och utbildning som räknas. Såklart ska man ju föröska sikta på att man kommer att jobba med det man studerat, annars kan man ju studera något annat. Men om du känner dig nöjd och tillfreds med det du gör just nu så är det ju ingen som kan tvinga dig att gå vidare. Men som jag redan skrev här ovanför så är det alltid bra att kunna visa pappaer på sina kunskaper och till väldigt många arbeten idag krävs yrkeshögskola eller liknande. Men det ber or ju också på vad du har tänkt med ditt liv. Alla kan ju inte vara chef heller, men om man har siktet inställt på det så krävs det mera utbildning. Att lämna sig helt utan någon utbilfdning idag är nog inget att rekommendera. För att klara sig i den många gånger stehårda konkurrensen om jobben så krävs det att man har något lite extra. Igen är det jätte svårt att säga om utbildning eller arbetserfarenhet värderas mest, det beror ju lite på jobbet och vem det är som anställer. Det som man nog med säkerhet kan säga är att mera utbildning ger mera lön än vad mera arbetserfarenhet gör.
Hoppas du blev lite klokare av mitt svar. Men kom ihåg att det är ditt liv och du som bestämmer, för det är ju för dig som det ska kännas bra. Man ska inte studera eller göra saker för någon annans skull utan för sin egen skull!
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna