Brandman
17.02.2019
Hej! Jag vill bli brandman. Vilka skolalternativ finns? Kan ni berätta lite om olika tillvägagångssätt/skolalternativ? Är det en skillnad om jag går utbildningen i Finland eller Sverige? Kan Norge vara ett alternativ? Har gått gymnasiet, mellanår just nu, finsk medborgare. Tack för svar!

Ungdomsinformatör Ida svarar
19.02.2019
Hej!
På länken här nedanför kan du läsa om Pelastusopistos Räddningsmannaexamen. All info finns där, när man ska ansöka, urvalsgrunder,  urvalsprov och vad utbildningen innehåller.
https://www.pelastusopisto.fi/sv/studera-hos-oss/raddningsmannaexamen-90-sp/
Här kan du läsa om utbildning till Brandman i Sverige.
Egentligen så tror jag inte det är så stor skillnad i vilket land du går utbildningen. Det som kan vara problematiskt är språkstudierna, alltså finska (om du går utbildningen i Sverige eller Norge). Det kan vara sen att du måste läsa någon finska kurs eller skriva språkprov för att sen jobba i Finland.
Så om du vill bli brandman skulle jag bara säga att kör hårt och ansök! :) Lycka till!
Hälsningar Ida