Efter gymnasiet
13.10.2014
Hej decibel!
Jag drömmer verkligen om att få hjälpa människor, det har varit mitt mål i livet sedan flera år tillbaka. Nu går jag sista året i gymnasiet, vilket nu innebär att jag snart skulle behöva söka in till en utbildning. Man skulle ju ha kunnat tänka sig att eftersom jag redan vet vad jag vill så skulle det vara jättelätt att hitta en utbildning, men nej... varifrpn fick jag det? Lätt?
Jag bläddrar runt bland alla sidor, söker utbildningar och det blir bara svårare. Jag är jätteintresserad av psykologi, men jag vet inte om psykolog är det jag vill satsa på. Vill gärna börja arbeta med barn och unga och kanske mest med dem som mår dåligt på något sätt och har stött på svårigheter redan i tidigt skede. Men nu är jag lite osäker vad det riktigt är jag ska satsa på. Jag läser om sociologi, socialpsykologi, socionom, psykologi, socialt arbete... mest av allt skulle jag vilja jobba inom psykiatrin, eller som terapeut men jag vill inte först studera till sjukskötare. Vad ska jag riktigt göra? Att söka runt på nätet hjälper mig absolut ingenting. Skulle vilja ha en mångsidig utbildning som gav mig behörighet till olika saker, men jag vet inte vart jag ska söka mig för att få så mycket ut av utbildningen som möjligt? Jag är helt förvirrad. Jag

Ungdomsinformatören Liselott svarar
"Storasyster" Hanna svarar
15.10.2014
Hej!
Jag reagerade redan på första meningen "jag drömmer verkligen om att få hjälpa människor" - det gör jag med. Har gjort det rätt länge men det var inte förrän i slutet av gymnasiet (ta ingen stress över att du int vet vart du vill ännu, du är inte ensam om det) som jag kom på vad jag faktiskt ville göra. Så nu studerar jag till socionom i Åbo, och jag kan VERKLIGEN rekommendera det till dig eftersom du är intresserad av barn och unga.
Jag sökte mig till socionomutbildningen för jag visste att man får jobba med människor då, men jag visste inte hur himla brett det faktiskt är. Du kan få behörighet som barnträdgårdslärare och kurator. Du kan jobba med familjer, inom barnskyddet, på ungdomsanstalter eller varför inte inom kriminalvård eller missbrukarvård. Om du senare i livet ändrar dig kan du också jobba inom äldreomsorgen. Så som socionom har du en VÄLDIGT bred utbildning och kan jobba med alla åldersgrupper på många olika sätt.
Det du skriver om psykiatriker ska jag inte gå in något närmare på jag är inte säker på vad det är för utbildning som gäller där, men jag har för mig att för att få ge psykiatrisk vård ska man var utbildad läkare. Sedan tror jag att man kan utbilda sig vidare inom mentalvård efter att man blivit färdig sjukskötare, men eftersom du skriver att du inte vill utbilda dig till sjukskötare först så rekommenderar jag socionomutbildningen. Här läser man även sociologi, socialpedagogik, socialt arbete och mycket mer.
Nu har jag gjort lite reklam för socionomutbildningen, hehe, men hoppas att du fått nån sorts hjälp iallafall! :D
Hälsar storasyster Hanna
PS från Liselott:
Jo, Hanna träffade verkligen huvudet på spiken när det gäller bredden av möjligheter att hjälpa människor som just socionom ger. Kolla även vad Novia här i Österbotten erbjuder för socionomutbildning. Det går alltid att lägga ett mejl till olika skolors utbildningssekreterare och be dem berätta mer om vad en utbildning verkligen innehåller och vad den ger behörighet till - tex har det ju just kommit en ny lag som definierar vad man måste vara för att få jobba som kurator. Och obs, exempelvis en kurator kan man vara på många andra ställen än bara i skolor.Tala också med din egen studiehandledare - vars jobb det faktiskt är att hjälpa dig att hitta rätt utbildning att söka till. Eventuellt kan också studiehandledaren/skolan ordna studiebesök till olika utbildningsinstanser och då kan du ta reda på ännu mera på plats.
Och vem vet, kanske du en vacker dag kommer på praktik till oss på Decibel? ;)