extrajobb i jeppis?
14.08.2014
Hej :)
Finns de nå jobb man kan få som 14 åring (fyller 15 i december) i jakobstad?
Har sökt om reklamutdelning, de skulle ta kontakt med mig när ett område nära mitt blir ledigt (kommer ta läänge), men jag behöver jobb nu, hade tänkt köpa en mopo nästa år (järna före jag går ut 9:an), och behöver lite pengar också xD
Pratar flytande finska & svenska.
Om det finns jobb, vad för slags? och hur mycket kan man tjäna?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.08.2014
Hej!
Att få extrajobb som 14-15-åring är tyvärr väldigt svårt i hela Österbotten, det vill vi inte sticka under stol med. Men skam den som ger sig! Det ÄR möjligt, men det kan kräva att du ringer och presenterar dig här och där, frågar runt, ber alla bekanta att hålla ögonen uppe och lägga in ett gott ord för dig osv osv osv. Se, de flesta extraknäcken går till lite äldre tex studeranden som har lite erfarenhet och år på nacken och framförallt håller fram fötterna och vässar armbågarna, så försök att sticka ut som extra artig, charmig och duktig ;)
Men en ordentlig chans till pengar finns åtminstone: har du hört att det finns en Arbetspool där? Det är 4H i Pedersöre som har ansvar för Arbetspoolen i Pedersöre och Jakobstad, så är du intresserad så kan du ta kontakt med Eerika Ittonen, 050-5593440 eerika.ittonen@fs4h.fi för att få veta mera!
Men annars: ta alla små chanser till att tex hjälpa moster att städa vinden och prissätta loppiskläder för en slant, skotta snö åt grannen som har svårt att göra det själv, tvätta fönster åt mammas jobbkompisar osv. Gör du det via Arbetspoolen så är sådant som försäkringar och regler för betalningen i skick. Alla bäckar små blir en stor å, så var inte "kranttu" (kräsen) utan ta alla småjobb som erbjuds - och använd fantasin för annat som du kan tänkas kunna få en slant för.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott