Framtida sjuksköterska?
05.11.2023
Hej!
Jag går nu första året på gymnasiet och vill gärna fortsätta studera vidare inom vården efter att jag tagit studenten. Behöver jag ha A-finska (behöver jag alltså vara superbra på finska) och behöver jag vara riktigt duktig på matematik och fysik?(det är jag ej :( ). Jag vet inte heller riktigt specifikt vad jag vill arbeta som men iallafall inte med åldringar. Vad tycker ni att skulle passa mig och var kan man studera det? (Finns det i Vasa?)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.11.2023
Hej,
Till sjukskötare kan du studera t.ex. i Vasa, och utan att veta någonting specifikt om dina betyg eller kunskaper så kan jag konstatera att om du klarar av matematiken och finskan som ni har i gymnasiet så kommer du nog att klara dig även i dina fortsatta studier. Både matematiken och finskan man läser då man studerar vidare till sjuksköterska är "lättare" än den var i gymnasiet eftersom den är betydligt mer konkret. Matematiken handlar mest om läkemedelsräkning och finskan är mer inriktad på sådant som man faktiskt använder i yrkeslivet. Du är långt ifrån den enda som tycker att matematik och finska är svårt, men det kommer nog att lösa sig. Hela poängen med att studera är ju också att man skall lära sig, inte att man kan allting redan då man börjar.
Som sjukskötare kan du välja mellan flera olika inriktningar beroende på vad det är du är intresserad av, och man har praktik på de flesta olika ställen så det gör inte så mycket fast du just nu inte vet exakt vilket ställe du vill jobba på sedan då du är klar.
Ett tips som jag själv hade haft nytta av (men alltså inte gjorde) är att hitta ett sommarjobb inom vården. Du skriver att du inte vill jobba inom åldringsvården och det är helt okej, men det är ett väldigt bra sätt att få arbetserfarenhet att t.ex. sommarjobba på ett åldringshem eller en bäddavdelning redan innan man börjar studera.
Lycka till!
Kram,
Tessi