Hitta jobb som enspråkig i Österbotten
04.11.2015
Hej hej,
Jag börjar närma mig examen från universitetet och oroar mig över hur jag ska lyckas få ett jobb.. Alla lediga tjänster man hittar kräver "utmärkta kunskaper i finska", det är ju liksom en förutsättning. Hur gör man då som enspråkig, den som just och just blev godkänd i finskan i studentskrivningarna, den som inte ens kan ge svar på tal på finska eftersom både ordförråd och förmåga att forma meningar är så bristfälligt? Om jag inte hade sambo här i Österbotten skulle jag sökt mig utomlands, nu går inte det. Finns det jobb här i Finland där man inte behöver finska? Var hittar jag dem? Idag får man ju vara glad om man ens får jobb över huvud taget, så att dessutom hitta ett som inte kräver finska känns totalt omöjligt. Många jobb kräver ju kontakter också, det har jag inte heller. Jag börjar bli desperat eftersom barn och huslån inte ligger så långt in i framtiden, men det går ju inte utan fast jobb. Hjälp! vera

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.11.2015
Hejsan vera
Jaaaa, suck inte är det lätt i ett tvåspråkigt land...
Det brukar nog ordna sig på bästa sätt till slut, men man kanske inte genast får eller ens hittar drömjobbet. Man hamnar oftast att ta något utfyllnadsjobb som i värsta fall inte ens har att göra med ens utbildning. Men bara man har rätt inställning att man tar en dag i sänder och kan tänka sig att ta något annat än drömjobbet till att börja med så brukar man inte behöva gå arbetslös.
Men om jag var du skulle jag försöka satsa på att lära mig bättre finska. Det är ju inte kärnfysik heller ;) Det finns massor med kurser i tex Arbis. På många ställen har man också möjlighet till sk. Tandem kurser, alltså att man får en "kompis" på finska som man ska träffas med tex en gång i veckan och öva sig att prata finska med. För det är ju nog så att man tyvärr behöver en viss kunskap finska för att kunna leva och bo här. Man behöver inte vara perfekt, långt ifrån, men så man inte blir såld på torget åtminstone.
Sen tror jag att du kommer att lära dig automatiskt utan att du kanske ens tänker på det. Du har ju trots allt läst finska i rätt så många år, så sen när du hamnar i en situation där du blir tvungen att använda mera finska så kommer det att bubbla fram. Så brukar det gå för de flesta. Jag studerade tre år i Helsingfors och slank genom utan att behöva använda finska, men genast jag kom till Vasa och började jobba så måste jag börja prata och an efter så lossnade det och folk började förstå vad jag pratade om. Men jag har många roliga historier som jag kan piffa upp olika fester med då jag bjussar på vad jag sagt för tokigheter som jag trott vara rätt :D tex då jag berättade att jag varit i Stadshuset och hört på kauppaorkesteri som spelade... (skulle ju vara kaupunginorkesteri), eller då jag på nåt sätt hakade upp mig och sa hundra gånger till en kund som skulle ha valokuvameikki att han nog kunde få elokuvameikki......Inte så kul just då men nu i efterhand så var det faktiskt lite kul.
Försök att inte jaga upp dig över det här, allt kommer att ordna sig i sinom tid <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna
ps. säkert kan man hitta jobb där man klarar sig med enbart svenska, kolla på mol.fi