Hittar inte mitt jobb
03.07.2016
Hej!
Jag är en tjej på 19 år, som just nu jobbar på resturang men inte trivs. Försökt att söka nya jobb men allt som finns är olika försäljnings jobb, och genom erfarenheter och socialfobi vet jag att de inte är min grej. Dock verkar de som att de inte finns nån annan typ av jobb för en ungdom utan erfarenheter till nått annat. Kan tänka mig att sitta i kassan eller jobba i naturen, eller med papper tex. Men just försäljning och i en stressig miljö som på en resturang är inte jag och jag mår psykiskt dåligt av att jag fortfarande jobbar på en resturang. Vill säga upp mig men vågar inte om jag inte skulle få ett annat jobb sen om ni förstår. Vad finns de för jobb, är inte kräsen men vill inte gråta varje gång jag går till jobbet. Och börjar bli stressad över vad som kommer hända med mig.
Med vänlig hälsning, Jonna Jonna

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
04.07.2016
Hej Jonna,
det låter inte alls bra att du måste känna sådär över att gå till jobbet. Absolut skulle det vara bäst om du skulle hitta ett nytt jobb men det är inte alltid det lättaste, tyvärr. Har du utbildning inom restaurangbranschen eller någon annat utbildning?
Vi är ju en ungdomsportal i Finland så vi har inte riktigt stenkoll på hur det går till med att söka arbete där i grannlandet. Men jag tycker att det du kan göra, som borde fungera lika bra där som det gör här, är att gå in till olika butiker och berätta att du skulle vara intresserad av att jobba hos dem. Ha med ett färdigt CV bara som du kan lämna till dem. Det behöver inte vara endast butiker, kommer du på något ställe var du skulle vilja jobba och tex få vara ute i naturen samtidigt så kan du försöka kontakta dem.
Tyvärr är det mycket så idag att det krävs erfarenhet för att få ett jobb. Det går bara inte riktigt ihop för ungdomar alla gånger. Det känns som att det krävs erfarenhet av någon som ännu inte har hunnit jobba. Det går ju helt enkelt inte ihop.
Jag kommer också att tänka på arbetsförmedlingen. Har du kollat deras sidor? Eventuellt så skulle du kunna kontakta dem och berätta din situation. Det kan hända att du behöver vara arbetslös för att få hjälp att söka jobb av dem men det löns alltid att fråga och så kanske du får något råd.
Försök på nåt av de här sätten. Oftast brukar man nog hitta kassajobb i någon butik, om du känner att du klarar av det. Det kan vara stressigt i en kassa också,det har jag erfarenhet av, men jag tror det varierar mycket beroende på vad det är för en butik. Samtidigt tror jag att stressen sällan är på lika hög nivå som jag kan tänka mig att det är i en restaurang där du måste springa av och an hela arbetsskiftet.
Det är inte bra alls du ska känna såhär inför ditt jobb. Ibland kan det reda ut sig och det blir bättre efter ett tag, att det är något annat som spökar och går ut över jobbet. Men då jag läser vad du skrivit så håller jag med dig fullständigt om att du borde hitta något annat. Det tror jag också att du kommer att göra snart! Gå nu in och presentera dig på ställen var du skulle kunna tänka dig att jobba så ska vi hålla tummar och tår att det går vägen, snarast möjligt!
Kramar
Alexandra