Hjälp
08.05.2017
Min familj och jag själv har inte så mycket pengar. Jag skulle vilja ha ett kvällsarbete. Jag har fått ett sommararbete i juni med det räcker inte till. Min pojkvän ska arbeta hela sommaren och det vill jag också. Jag vill ha pengar och arbeta mycket så jag får ihop med pengar. På fritiden gör jag inget annat än att jag är med min pojkvän när han har tid med mig så jag skulle verkligen ha tid och orken med ett kvällsarbete. Mina föräldrar har dåligt med kontakter så dom kan inte hjälpa mig.. så snälla hjälpa mig.. Jag är desperat efter ett arbete så jag inte behöver ha pengaproblem som mina föräldrar..... Amandaaa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.05.2017
Hej Amandaaa!
Ne, det är inte så kul att ständigt känna att man har brist på pengar. Det kan nöta ganska mycket på en, både att vara tvungen av att neka sig själv saker som andra får, vara avundsjuk på andra och förlora i jämförelsen med andra. Om det grälas mycket hemma på grund av pengar eller om man vet att det oroar föräldrarna, så nöter det ofta ordentligt på en. Visst kan man vara lycklig även med lite pengar, men det kräver ofta också en viss ansträngning att lära sig att vara tacksam för det man har, att se att lycka inte kan köpas för pengar (tex människors kärlek) och att hitta självkänsla och bekräftelse i annat än materiella ting.
Som du vet är det ganska tunnsått av kvällsjobb och extraknäck i din kommun. Det råder stor konkurrens om sommarjobben och det är svårt att få något utan tidigare arbetserfarenheter. Men svårt betyder absolut inte omöjligt, och du har ju redan lyckats kamma hem ett sommarjobb, så chansen finns nog att hitta fler sätt att tjäna pengar. du kan ju dessutom försöka använda den här viljan att tjäna mera pengar som en motor, låta det motivera dig tex när du känner dig blyg för att fråga efter jobb på olika ställen osv. Ett tips är också att bestämma vad du skulle använda extra pengar till, något konkret och givande. Se, om man vill tjäna pengar bara för att slippa känna sig fattig, så känns det ofta jobbigare att försöka göra något åt saken än om man vill tjäna för att få något positivt och givande ur det. Morötter är alltid bättre än piskor, belöning motiverar människor mer än hot och bestraffningar. Försök också gärna att se mera långsiktigt, tex kan det löna sig att jobba gratis/för dåligt betalt nu för att få en fin punkt på CV:n som ger dig ett bättre och mer välbetalt jobb nästa sommar.
Mitt främsta råd är att använda fantasin: vad kan du göra som skulle ge lite cash? Det behöver alltså inte alltid vara ett "riktigt" jobb heller, även om du naturligtvis ska söka alla sådana du bara hittar, utan det kan lika gärna vara att städa grannens vind eller märka loppiskläder åt moster eller måla uthusen på någon bekants villa mot en liten slant. Det borde finnas en Arbetspoolen i din hemkommun, kolla på den här sidan http://www.arbetspoolen.fi/. De förmedlar just den här typen av uppdrag, som att räfsa, tvätta fönster och städa åt privatpersoner. Så anmäl dig dit om du inte redan gjort det. Klart att du kan göra detsamma helt själv, tex göra reklam för dig själv via lappar på butikens anslagstavla, be mamma berätta vid jobbets kaffebord osv, men via Arbetspoolen blir du försäkrad för tex olyckor, ifall du skulle råka köra räfsan genom ett fönster i misstag.
Barnvaktsuppdrag kan också vara ett alternativ ifall du trivs med barn. Kolla ifall Arbetspoolen i din kommun förmedlar sådana, annars kan du tex sätta upp lappar på dagis eller be någon bekant med barn sprida ordet. Det behöver ju nödvändigtvis inte alltid vara så att du är ensam hemma med de barn du sköter, utan du kanske kan leka med barnen medan mamman får sortera tvättade kläder eller prissätta loppisgrejer ifred. Hundpromenerare och kattskötare under semestern kan också ge lite extra inkomst.
Hoppas att det här gav lite tips inför sommaren. Minns bara att pengar inte är allt: jobbar du så mycket att det börjar påverka skolan kanske det inte är värt det. Tänk långsiktigt igen: ju bättre skolprestationer desto större chans till bra inkomst om några år. Detsamma gäller din hälsa: jobbar du så mycket (+ skola + fritid + socialt liv) att du blir stressad, så tär det på dig även i långa loppet. Är man utmattad redan innan arbetslivet riktigt hunnit börja ens, så ligger burnouten farligt nära sedan. Så tänk på att återhämta dig också, visst? Plus att njuta av livet och sommarlovet - du kommer att hinna jobba mycket ännu. Det låter som så torra visdomsord, men tro oss som redan jobbat över 20 år och har över 20 år kvar av karriären! ;) Lycka till!
Hälsar Liselott