Hjälp!!!?!?
11.05.2015
Hej!
Jag håller på att få panik, har sökt sommarjobb till 5 olika ställen och ingen vill ha mig! Jag är 17 så det finns många ställen som jag inte får söka till för att jag inte är 18. Ska ta körkortet i vinter och Det måste jag betala själv, har just nu ca. 5-600€ och det kommer jag ingenstans med. Jag vet att jag är sent ute med att söka sommarjobb, men jag har sett många företag som sökt via Facebook och jag har ringt åt dem men de ville inte ha mig. Jag är väldigt stressad, skolan osv. och nu när jag inte får något jobb så blir jag bara ennu mer stressad. När jag har frågat av folk om de vet någonstans där det behövs folk så säger de att jag får skylla mig själv för att jag inte sökt tidigare, men det kan jag inget åt för det första jobbet jag sökt blev jag lovad arbete, men sen gav de det åt någon annan.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.05.2015
Hejsan, det verkar vara jätte svårt  att få sommarjobb i år. Det är många som satt in liknande frågor som du. Det är svårt när man behöver pengarna och så väldigt  gärna skulle vilja ha något att göra. Vad gäller körkortet så vill jag trösta dig med att man kan få dela upp betalningen av körkortet, man måste inte betala allt på en gång. Det är lite olika på olika bilskolor men man kan alltid förklara sin situation och fråga om de kan erbjuda någon sorts betalningsplan.
Jag kan förstå att du blir stressad av allting, men försök ändå att ta det lugnt och tänk att det nog kommer att ordna sig. Inget blir bättre av att man jagar upp sig och mår dåligt, det dyker ju inte upp mera jobb för det ;)
Trist att du blev snuvad på första jobbet, men det var väl någon mening med det också, fast det inte känns så nu.
Här kommer lite mera konkreta tips från ungdomsledaren i din kommun:
• Gör en enkel CV med foto och gå personligen in till företagen och fråga efter jobb. Om de inte säger direkt nej - Ta kontakt igen följande vecka och fråga igen.
• Var saklig, påläst (kolla upp vad det är för arbete du söker)
• Var flexibel! Det är bättre att få jobb en dag i veckan än inget alls.
• Tänk framåt! Även om du inte får så många timmar jobb per vecka kan det finnas möjlighet att få fortsätta under hösten, ett extraknäck under skolåret.
• Var kreativ! Bjud ut dina skills. Kanske du kan tvätta fönster vid något kontor, skura upp ett garage... Kolla med byggfirmor om de behöver grovstädare ...
• Ge inte upp! Tänk positivt!
Lycka till-kramar från ungdomsinformatören Sanna