Hoppa av sommarjobb?
02.07.2023
Hej! Jag håller på och börja känna mig utmattad av att jobba nu på sommaren. Det är meningen att jag ska jobba hela sommaren men jag tror inte jag kommer klara av det. Jag har huvudvärk nästan varje dag och huvudvärkstabletter hjälper knappt. Det här gör att det blir väldigt jobbigt att fortsätta gå till jobbet.
Jag är dock inte helt säker på om jag ens får säga upp mig för jag har ett tidsbegränsat arbetsavtal. Det står också att uppsägningstiden är ”enligt lagen” så då är det Väl en månad? Isåfall måste jag ju ändå jobba hela sommaren.
Två andra sommarjobbare har redan slutat för några veckor sen och jag tror att dom hade samma avtal som mig så finns det kanske ändå något sätt att sluta? Jag vet inte om jag kommer att klara av att börja skolan igen om jag inte får några veckor att varva ner.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
04.07.2023
Hej,
Tack för din fråga. Vad tråkigt att höra att du känner dig utmattad. Fint att du reflekterat kring ditt eget mående och kommit fram till att du kanske skulle behöva ta en paus. Det är värdefullt att lyssna på sin kropp och känna efter när det blir alltför mycket på en gång. Jag kan förstå att det känns väldigt jobbigt att fortsätta jobba om du lider av huvudvärk på nästan daglig basis och känner att du inte kommer att klara av att jobba hela sommaren. Det ska kännas trevligt att fara på jobb, inte som ett tvång.
För att svara på din fråga gällande uppsägning citerar jag nedan ett svar som jag fått från Vee Tirinen, rådgivare på Sommarjobbar-info.fi.
”Under prövotiden kan både arbetstagaren och arbetsgivaren upplösa arbetsavtalet med omedelbar verkan. Efter att prövotiden är slut, kan man i princip inte säga upp sig från ett tidsbundet avtal, ifall arbetsavtalet inte innehåller specifika villkor som möjliggör detta. Det kan stå något i stilen med ”työsopimus on irtisanottavissa kuin toistaiseksi voimassa oleva sopimus” i arbetsavtalet då villkoren för uppsägningen fylls. Det brukar ändå vara möjligt att komma överens med arbetsgivaren om att säga upp sig och avsluta anställningen. Arbetsgivaren har inte rätt till att tvinga någon på jobb.”
Högst troligen finns det alltså ett sätt att avsluta anställningen i samråd med din arbetsgivare. Det är viktigt att prioritera sitt eget välmående och ork, så att har krafter att ta itu med skolan igen i höst. Ta en diskussion med arbetsgivaren, det borde lösa sig på ett sätt eller ett annat.
Lycka till!
Kram, Lila