Hur man blir sjuksköterska
05.09.2023
Jag bor i (hemlig tilläggsinformation) och jag skulle vilja bli sjuksköterska, hur ska jag göra? Jag går nu i nian och undrar om jag måste till gymnasiet, går sen närvårdsrutbildning och sen idk jag vet inte därför frågar jag Blivande sjuksköterska

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2023
Hej,
För att bli sjukskötare kan du antingen gå gymnasiet och efter det söka in till en yrkeshögskola, eller så kan du studera vidare till närvårdare efter nian och efter det söka in till yrkeshögskola. Båda sätten är "lika bra", och det finns både för- och nackdelar med båda.
Fördelen med att gå gymnasiet är att man får en bredare allmänbildning och att man lär sig "studera" vilket kommer att behövas då man studerar vidare till sjukskötare. Fördelen med att istället studera vidare till närvårdare direkt efter nian är att man direkt riktar in sig på vård och då får mer praktiska erfarenheter av vårdyrket tills man börjar vid yrkeshögskola. Det handlar ganska långt om hur du själv är som person.
Då jag själv studerade till sjukskötare så tyckte jag att skillnaden märktes ganska bra mellan de som hade gått gymnasiet och de som hade studerat till närvårdare. De som hade gått gymnasiet hade lättare att plugga, läsa läroböckerna och skriva arbeten och tenter, medan de som hade gått till närvårdare hade bättre praktiska kunskaper och mer erfarenhet av vårdyrket.
Kanske du kan diskutera ditt val med t.ex. studiehandledaren i din skola? Om du trivs i skolan, har goda betyg och vill lära dig nya saker så är gymnasiet ett bra alternativ, medan om du är lite otålig och gärna skulle ha en mer praktisk inriktning så kanske det skulle vara bra att börja med att läsa till närvårdare.
Lycka till!
Kram,
Tessi