Hygienpass
07.02.2014
Vet ni om det går någon kurs för att få hygienpass någonstans i närheten där jag bor? Alltså jag vet inte alls hur allt det där funkar.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.02.2014
Hej!
Först kollade jag vuxeninstituten och arbisarna i kommunerna runt dig, men de hade inga hygienpasskurser för tillfället. Däremot ordnar Yrkesakademin i Österbotten flera hygienpasskurser på flera olika ställen i Österbotten. Här kan du själv se vad som skulle passa dig bäst både vad beträffar tidpunkt och ställe: http://www.yrkesakademin.fi/swe/Utbildning_for_vuxna/Utbildningar/Turism,_kosthall_och_ekonomi/Kurser.185.html
När du klickar upp en av kurserna ser du innehållet i den. Det brukar gå till så att man far dit på plats och sitter i ett klassrum där en lärare berättar alla de här sakerna man behöver veta. Sedan tar man ett test på basen av ett studiematerial. Klarar man testet så får man sitt pass och det är giltigt förevigt. Oftast kostar nog kursen och testet en hel del, men beroende på var du går i skola så kanske det finns någon lösning för det, tex att få studiepoäng för kursen eller något? Det lönar sig alltid att fråga. För det är nog rätt många sommarjobb som kräver att man har hygienpass - eller där sökande med pass prioriteras högre än sökande utan (gäller ofta också Första Hjälp-intyg). Tex heter det att man faktiskt inte ens får servera smörgås och saft åt en skolklass på utfärd om man inte har hygienpass. Så det lönar sig absolut att ta!
Ett sista tips när det gäller att ta sig till kursen, ifall det är en bit att köra från där du bor: kolla om inte fler kompisar också skulle behöva hygienpasset och så kan ni åka allihopa med någons förälder eller egna bil. Lite roligare också att gå kursen och plugga lite till tenten tillsammans med andra.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott