Jobb
27.12.2015
Hej!
Om man jobbar åt fritidsresor antingen som guide eller kanske sån där "children club host" har man liksom rätt att åka hem någon dag eller helg under perioden? Eller är du ganska så bunden på att vara där på plats hela hela tiden?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2015
Hejsan,
Vi ska kolla upp saken med en kompis som jobbat på Fritidsresor, kolla här under efter nån dag. Vi sätter in så fort vi fått svaret.
Men sådär allmänt så kan de ju inte vara helt omöjligt att man kan få ledigt och åka hem om man dessutom säger till om det genast när man söker jobbet eller åtminstone genast då man börjar jobba. Alla har ju rätt till någon ledighet och man kan kanske samla ihop från flera veckor så man kan åka hem en viss helg. Allt brukar nog för det mesta gå att ordna, bara man frågar i god tid före man vill vara ledig. Sen beror det ju på vart man hamnar också, man kan ju hamna att jobba rätt långt bort i värsta fall och då kan det ju bli rätt dyrt att åka hem av och an.
Jag återkommer!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kommer mera svar:
Jo om du tar ett sånt jobb är du ju rätt så bunden. Oftast har man ledigt 1-2 dagar/vecka och oftast samma dagar varje vecka, eftersom det anpassas till hotellets aktiviteter osv...
Jag skulle säga att tar du ett sånt jobb så ska du absolut inte räkna med att du har möjlighet att åka hem under tiden, men att man ju självklart kan kolla om det är möjligt.
Behöver man endast 1-2 dagar ledigt går det ju säkert att ordna då just att man får sina 1-2 lediga dagar justerade.
"En som jobbat med detta"