Jobb efter skolan
06.11.2015
Hej, det var jag som ställe den tidigare frågan om jobb efter skolan, vet ni om man kan få jobb på ett ålderdomshem under 18 också?
Tack för svaret på den första frågan!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.11.2015
Hej igen!
Tack själv, hoppas du fick några bra vinkar :)
Tyvärr har jag för mig att man åtminstone måste ha en pågående utbildning inom något yrke som passar in på ålderdomshem (tex närvårdare, sjukskötare, socionom) för att ha en chans att få jobb på ålderdomshem. Det finns helt enkelt så mycket konkurrens om extraknäck och så vill ofta arbetsgivarna lite försäkra sig om att de de anställer nu har ett hum om hur man borde sköta än det ena och än det andra. Så närvårdarstuderande kan nog få göra tex praktik på pensionärshem och liknande, men det kan vara svårt för någon i tex högstadieåldern att få in en fot där. I de flesta kommuner är det dessutom så tight om pengarna att de inte tar in så många praktikanter, sommarjobbare, vikarier osv som förr, så chansen är tyvärr heller inte så stor att man skulle få tex gå ut och gå med åldringar eller läsa högt för dem och få en slant för det eller liknande. Men du kan ju alltid FRÅGA! Det förlorar du absolut inget på - och rätt som det är så minns de dig sedan när du blivit lite äldre och på allvar kan börja söka sommarjobb :)
Äschäsch, hälsar ungdomsinformatören Liselott