jobb som finns
29.07.2015
Hej
Jag undrar vilka yrken det kommer finnas mycket lediga jobb i framtiden, Och vilka yrken somminskar. Och gärna om det fins någon hemsida där man kan läsa mera på just det.
pippi

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.07.2015
Hej Pippi!
Inte en så lätt fråga eftersom det är ganska svårt att spå framtiden och förändringar tycks ske hastigt och oförväntat i dagens läge. Just nu verkar det som om det skulle finnas jobb på hälsovårdsbranchen, men jobben är kanske inte stadiga utan visstidsjobb, som alltid gör platsen lite osäkrare. Mycket verkar cirkulera kring datorer och Internet nu för tiden, så är säkert bra at åtminstone ha goda kunskaper i informationsteknik. Hittade också en artikel om jobben år 2017, den är svensk (Sverige) men kanske du kan ta en titt på den genom att klicka här.
Här finns också en kort artikel (Sverige) om framtidsyrken.
Enligt Helsingin Sanomat finns det i framtiden jobb för bl.a. munhygienister, talterapeuter, vårdbranschen, utbildningsområdet, städerskor och farmaceuter. Enligt HS är handelsbranchen och byggnadsindustrin inte så lönsamma just nu, men i framtiden behövs yrkeskunniga i de områden också igen. Till exempel kontorsjobb och indusriarbete har minskat på grund av digitaliseringen. Läs gärna artikeln själv, det kan du göra genom att klicka här. Den är på finska men var ganska uttömmande.
Det är kanske ändå bra att utgå ifrån vad man är intreserad av själv då man funderar på vad man ska studera och sen jobba med i framtiden. Förståss är det också bra att veta att man har ett jobb, men en stor del av tiden går åt på jobbet, så därför skulle det vara bra att man också trivs med det man gör. Att man utbildar sig och hänger med i förändringar är bra och gör att man lättare får arbete.
Hoppas att du fick lite hjälp att detta svar!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny