Jobba på hälsogård
29.03.2015
Hej :)
Jag undrar om man som 15 åring får jobba på "hälsogård" (vet inte vad annat jag ska kalla det), på barnavdelningen. Eller får man sommarjobba på såna ställen och måste man vara äldre?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.03.2015
Hej! Nu arbetar jag ju inte i din kommun. Men om jag har förstått saken rätt är Hälsogården i din kommun samma som en hälsocentral med mödra- och barnrådgivning. Inte barnavdelning. Tyvärr kan du nog inte som 15-åring börja sommarjobba med annat där än ev som städare. Ifall du är intresserad att arbeta som städare i sommar så ring städchefen i din kommun, du hittar säkert infon på kommunens hemsida. Men kommunerna sparar och det finns inte mycket pengar för sommararbetare. Som 15åring har du nog svårt att få ett kommunalt sommarbete. Men bra om du redan vet vilken sektor du vill arbeta inom! Ett tips kunde vara åldringsvården dit kommunerna nog kan ta sommarpraktikanter.
För att arbeta på barnrådgivning ska du helst vara färdig hälsovårdare eller sgs klar med din hälsovårdarutbildning.
Med vänlig hälsning,   Annika      barnmorska - hälsovårdare