Kvällsjobb?
25.08.2016
Hej! Vet ni var man kan söka kvällsjobb här var jag bor? Och tar prisma, citymarket etc emot kvällsarbetare eller endast sommararbetare? Vill gärna jobba på en restaurang eller ett café men vet inte om dom tar emot såna i 15 års åldern som inte dessutom har hygienpass. (t.ex mc donalds)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
30.08.2016
Hejsan, ursäkta att du hamnat att vänta lite på svaret.
Det är svårt med extra jobb just nu. Man ska nästan ha kontakter, alltså nån bekant eller släkting som kan fixa åt en. Men om man inte frågar händer ju inget. Gå runt och fråga på alla tänkabara ställen, mittiallt så löser det sig. Om man ringer har man överlag en sämre chans, det är alltid bättre att visa upp sig och visa att man är seriös och företagsam. Du kan läsa mera om vad man ska tänka på vid en intrevju, det samma gäller om man går runt och frågar efter ett jobb, HÄR, hittar du det.
Jag tycker absolut du ska kolla med Prisma, Citymarket och liknande, det kan mycket bra hända att de behöver hjälp även på vintern. Man kan ju inte får något värre än ett nej tyvärr till svar :) Det skulle ju nog säkert underlätta om du hade hygienpasset om du vill jobba med mat, och i matbutiker kan det nog hända att du behöver ha fyllt 18 ifall de säljer alkohol. Om du googlar på din hemkommuns/stads namn + hygienpass eller närmaste yrkesskola + hygienpass (även vissa arbetarinstitut eller vuxeninstitut kan ordna dem), så hittar du säkert en kurs i Livsmedelshygien som du kan gå så att du får passet. Åtminstone blir det en fördel för dig när du söker sommarjobb nästa sommar. Första Hjälpen är också bra att ha.
Hälsar ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott