Lön oavsett väder
22.06.2015
Jag undrar hur det är enligt lag när man far hem tidigare från jobbet när det regnar. Borde man då inte få lön för hela dagen ändå? Vad kan jag göra om det är så att jag inte får lön för de timmar jag inte är där då?
Under kristihimmelsfärdsdagen och midsommarafton så borde väl alla arbetare oavsett jobb få vanlig lön trots att man är hemma inte sant? Vad kan man göra om man inte får det?
Om man jobbar några timmar under en "röd dag" och är hemma resten får man då dubbel lön under de timmar man är där och vanlig lön de timmar man är hemma? Och åter igen vad gör jag om jag inte får det?
Tack för svar! Jag

Ungdomsinformatören Jenny svarar
23.06.2015
Hej!
Nu vet jag inte vad du jobbar med, men troligen jobbar du ute :)  Vanligen brukar man nog fortsätta jobba fast det skulle börja regna -om inte jobbet är sådant så det inte går att utföra då det regnar, men då brukar man kanske vänta under tak att regnet upphör. Så är det förståss en annan sak om ni med din arbetsgivare har skriftligt kommit överens om att du kan fara hem om det börjar regna -eller hen skickar dig hem då. Enligt en nyhet som jag hittade på Turvallisuusuutiset.fi har arbetstagaren rätt att få lön om arbetet upphävs av sådana skäl som inte beror på arbetstagaren (och regn gör ju inte det).
På Kesäduunariinfo.fi -sidan finns mycket information om allt möjligt  som hör till sommarjobb. De har även en avgiftsfri telefonjour: 0800 179 279 (må-fre kl. 9-15) dit man kan ringa och ställa frågor som denna och få råd för vad man kan göra åt om man inte har fått rätt lön. Enligt en del nyheter som jag har läst har just vädret varit ett populärt frågeämne i år, säkert just för att det varit så regnigt. I en nyhet, som (på finska) finns att läsa här (klicka) så sägs att det lönar sig att ta bild på arbetsskiftsslistan, så man har bevis på vilka arbetsturer är bestämda i förväg eftersom arbetsgivaren måste betala lön för de timmarna. Om man bara muntligt bestämmer om en arbetstid som sedan blir avbokad, är det svårt att bevisa efteråt att den har varit bestämd.
På midsommarafton får man vanligen normal lön, fast man inte jobbar. Självständighetsdagen är enligt lagen den enda avlönade lediga dagen, om den inträffar på en arbetsdag. Vet inte hurdant arbetsavtal du har, men om det har i förväg blivit bestämt att du jobbar på en röd dag, har du rätt att få helgersättning. För söndagsarbete få man lönen förhöjd med 100 %.
Jag hoppas att du skulle ringa till Kesäduunariinfo för mer specifik information. De berättar noggrant hur du skall gå till väga om det visar sig att du inte har fått betalt enligt arbetsskiftslistan.
Klicka här så hittar du sidan Kesäduunariinfo.fi på svenska.
Arbetstidslagen
Med vänlig häslning, ungdomsinformatören Jenny
P.S. Annars så kan du även skicka din fråga till Kesäduunariinfo om du har en e-post adress dit de kan skicka svaret. Du kommer till kontaktformuläret genom att klicka här.