söka arbete
02.08.2014
Hej! :)
Ska kanske flytta hemmifrån om ett halvår o har slutat skolan då = måste ha pengar ..
Hur söker man sitt första arbete? Hur länge före ska man börja se runt? Typ kållby esse jeppis någonstans.. :) mios

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.08.2014
Hej, vi ska ta hjälp av en av våra experter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Måste ännu tillägga att vi ju inte vet om du har på klart VAD du vill göra, kanske har du gått nån kortare utbildning/kurs som du blir klar med när du skriver att du slutar skolan. Svaret här är kanske lite vinklat som att du inte vet vad du ska börja göra, inte har nån utbildning och helt enkelt inte vet vad du ska hitta på efter julen. Skriv igen ifall du inte får det svaret du behöver. /Sanna
Här kommer svaret från Åsa på After Eight:
Inför jobbsökande är det bra att fundera över vad du tycker om att göra, vad som intresserar dig och vad du har lätt för (tex om du är händig eller har lätt att få kontakt med nya människor). Vissa arbetsuppgifter kanske du gärna utför, andra arbetsuppgifter kanske du kan tänka dig att utföra och sen kan det finnas sånt som du känner att du inte alls kan tänka dig.
När du funderat över dessa saker är det dags att tänka igenom vilka företag eller verksamheter som finns på det område där du kan jobba, tex matserveringar, åldringshem, dagis, företag osv. Och sen gäller det att våga ta kontakt med de olika platserna där du kan tänka dig att jobba. Många företag har på sina hemsidor uppgifter om hur man kontaktar dem i jobbsökar-ärenden, till vissa företag kan man lämna en öppen ansökan via nätet.
Det lönar sig absolut att börja tänka igenom saken i god tid! På din ort finns också uppsökande ungdomsarbetare som du får kontakta och diskutera mera ingående med. De känner till hur servicen vid Arbets- och näringsbyrån fungerar och kan komma med förslag på olika möjligheter som man själv inte alltid kommer på. På After Eights hemsidor www.aftereight.fi/hello hittar du mera info om och även kontaktuppgifter till uppsökande ungdomsarbetarna.
Hälsn. Åsa
Ystävällisin Terveisin - Med Vänlig Hälsning
Åsa Lund
Puh 050 3765 660
Uppsökande ungdomsarbete i Jakobstadsnejden
Etsivä nuorisotyö Pietarsaarenseutu
Kokkotyö-Säätiö/Stiftelsen, Retro Jakobstad - Pietarsaari
(Besöksadress After Eight, Storgatan 6, Jakobstad)
(Käyntiosoite After Eight, Isokatu 6, Pietarsaari)