Sommar
25.06.2015
Hej! Jag är en tjej som har ett jobb på ett snabbmatställe i sommar. Vissa dagar kan det vara jätte mycket kunder och jag kan bli väldigt stressad. Jag får panik och vet inte vart jag ska ta vägen, mamma påminner mig ofta att man ska ta en sak i taget och inte stressa upp sig. Men när det kommer så mycket på en och samma gång så är det svårt att hålla sig lugn. Jag vill heller inte kunder ska behöva vänta på sin mat och är rädd att de skall börja klaga när de måste vänta så länge. Vad skall jag göra för att inte stressa upp mig och få panik varje gång jag har mycket att göra?
Tack på förhand! JL

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.06.2015
Hejsan JL
Jag skulle tro att du kommer att lunga ner dig när du blir mera van med jobbet. Det hör till att man lätt jagar upp sig i början och att man lätt stressar och oroar sig. Men det är klart att man ju vill att alla ska vara nöjda och glada och inte behöva vänta. Men ibland om det är jätte mycket folk och bråttom så är det oundvikligt att nån måste vänta lite. Det är ingens fel, absolut inte ditt.
Men om man försöker att hålla uppe humöret och inte blir arg eller visar att man stressar så brukar det gå bättre. Bra tips av din mamma att ta en sak i gången :)  Så är det ju, om man håller sig någorlunda lugn och faktiskt tar en sak i taget så brukara det bli bättre än om man stressar och försöker göra 100 saker på samma gång, då brukar det kunna bli pankaka av alltihopa ;)
Du kan försöka andas djupt, andas så hela magen och bröstet höjer sig. När vi stressar tenderar vi att flämtandas. Sen så finns det en hel del situationer som vi är maktlösa inför. Som när det kommer massor med folk in till serveringen, alla ska ha sitt samtidigt känns det som. Men det stämmer inte, alla kan inte få sin mat samtidigt och de vet de om. Om det blir en sån situation att det är flera som försöker fånga din uppmärksamhet på samma gång och pratar i munnen på varandra, säg till högt och tydligt att NEHE, nu räcker det, en i gången. Vem var först? Resten i kö!!! Det finns ingen som kan ta upp flera beställningar samtidigt, eller kanske någon som jobbat i många år med det. Men du ska inte ha såna krav på dig, det blir omänskligt. Du gör så gott du kan och arbetar lugnt och metodiskt med en beställning i taget så att alla får det som de beställt. Det är du som har makten, du kan säga att de måste vänta på sin tur. På ett snällt sätt naturligtvis men ändå ;)
Hoppas du redan har hittat rutinen i ditt jobb.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna