Sommarjobb
03.03.2014
Hejsan!
Är intresserad av att vara lekledare vid simskola. Jag tog kontakt med någon jag trodde visste vart man skall kontakta vid intresse och hon jag fråga och sa till mig att jag skulle skicka en skriftlig ansökan åt henne innan fre. Inget mera, vad skall jag ta med där?? Alla mina tidigare erfarnheter även fast jag jobbat vid blomaffär ex? Ska ja ha med alla mina personuppg osv?!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.03.2014
Hej!
Först och främst har vi en massa smart, som man behöver veta när man söker sommarjobb, på våra egna infosidor här på Decibel, kolla på Sommarjobb.
När det gäller just sommarjobb som lekledare för en simskola, så försök först att ta reda på lite vad det jobbet går ut på. Fråga tex sådana som du vet att redan har jobbat som lekledare, eller sök igenom nätet (det är väl oftast Folkhälsan som ordnar simskolorna på svenska i Finland). När du har en bra bild av vad det går ut på, så vet du bättre vad du ska framhålla i din egen ansökan. Det de garanterat vill veta är hur bra du själv simmar - tex vilka märken har du själv tagit - och hur pass bra du kan tänkas vara på att ha att göra med barn. Har du skött barn, har du småsyskon, har du dragit tex PowerClub, varit hjälpledare eller tränat barn i friidrott? Har du kanske en Barnvaktsutbildning från Arbetspoolen? Vilka andra fritidsintressen har du som de kanske skulle se positivt på (säkert sportsliga och sociala fritidsintressen)? Säkert gillar de även personliga egenskaper som social, arbetar bra i team, lär sig snabbt, fantasifull och kreativ.. (men hitta ändå inte på något, kallas du till intervju så märker de nog vilken typ av människa du är).
Med en skriftlig ansökan menar de oftast lite som ett officiellt brev där du presenterar dig själv och framhåller varför du tycker att just du skulle passa till deras sommarjobbsplats. Börja brevet med vad det är du söker (specifikt, tex Lekledare till simskolan i xxxx (strandens namn), kanske även hur du fick reda på platsen (tex "Med anledning av er annons i Vasabladet xx.xx.xxxx").
Sedan skriver du ner dina grunduppgifter. Uppgifter om dig som alltid bör framgå är ditt namn, adress, telefonnummer, mejladress, ålder (födelsetid), språkkunskaper, nuvarande utbildning och troligen också om du har tillgång till moped/bil.
Räkna sedan upp dina tidigare abretserfarenheter. När det gäller tidigare arbetserfarenheter så gäller nog nästan alltid regeln: ta med allt! Även prao från skolan och allt som bara kan tänkas räknas som någon form av arbetserfarenhet - så även blombutiken, ja. Som Övrigt kan du gärna också lägga till om du har tex Hygienpass eller gått Första hjälpen-kurs, om du gått någon annan utbildning som kan vara till nytta och i slutet lite om dig själv som person. Där just borde det framgå varför just DU skulle passa som deras lekledare. Sakligt men positivt.
Slutligen kanske något personligt inte skulle skada, som typ att du har fina minnen från just den simstranden från när du var barn eller från när du själv gick i simskola ;)
Eventuellt kan du också ange referenser, men det är lite överkurs. Referenser är namn på sådana personer som kan rekommendera dig för platsen. Och då menar vi inte mamma, utan tidigare arbetsgivare, kursdragare eller till och med simlärare.
Till ansökan bifogar du också eventuella bilagor. Det kan vara en kopia på ditt eget simskolediplom, arbetsintyg från tidigare arbetsplatser, prao-kort eller hygienpassintyget. Gör du allt det här elektroniskt - vilket kanske är att föredra i dagens samhälle - och skickar allt per mejl, så scanna in bilagorna så att du kan bifoga dem i mejlet som tex jpeg-filer.
Här ännu lite mera matnyttigt, speciellt bra att veta senare i livet när det gäller drömjobbet ;)
http://www.abo.fi/stodenhet/hurgorjaguppenmeritforteckning
http://studieguide.arcada.fi/studentservice/studiehandledning-karriarservice-och-alumnverksamhet/karriarservice/hur-blir-jobbet-0
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott