sommarjobb 15 år
07.01.2024
Var kan man få sommarjobb som 15 åring? jag tänkte börja söka så fort som möjligt men jag vet att många ställen som till exempel staden och komunen oftast har 16 år som gräns. Och när det gäller till exempel ett cafe, ska man bara gå in och fråga då eller hur gör man? jag har erfarenhet av ett tidigare sommarjobb när jag var 14 men har ej möjlighet att få samma igen. sökare
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
09.01.2024
Hej,
Tack för din viktiga fråga. Vad bra att du tänkt börja söka sommarjobb så fort som möjligt, det är alltid bra att vara ute i god tid. Du har säkert helt rätt i att det finns många arbetsplatser som har en åldersgräns på 16 år, men jag vågar ändå påstå att det också finns arbetsplatser, som inte har en bestämd åldersgräns.
Du kan bra gå in till exempelvis ett café eller något annat ställe som du kunde tänka dig att sommarjobba på och fråga hur du ska gå tillväga för att söka sommarjobb. Det är alltid bra att visa eget initiativ. De som arbetar på just den arbetsplatsen kan säkert svara på dina frågor om sommarjobb eller så kan de ge dig kontaktuppgifter till en person som kan svara på dina frågor. Det gäller bara att vara modig och våga gå in och fråga hur du ska göra. Det finns säkert också många arbetsplatsannonser på nätet, som du kan hitta genom att googla ”sommarjobb + din hemkommun”, men mitt bästa tips är nog att börja med att besöka sådana arbetsplatser som du skulle vilja sommarjobba på och modigt fråga om de har ett behov av sommarjobbare och hur du ska i så fall göra för att söka jobbet.
Det är jättebra att du redan har arbetserfarenhet. Kom ihåg att nämna det i din arbetsansökan och eventuell arbetsintervju :) Ifall du känner att du skulle behöva hjälp med arbetssökandet kan du alltid ta kontakt till det uppsökande ungdomsarbetet i din hemkommun. De hjälper med bland annat arbetssökande helt gratis. Du hittar deras kontaktuppgifter genom att googla ”uppsökande ungdomsarbete + din hemkommun”.
Lycka till med arbetssökandet!
Kram, Lila