Sommarjobb
22.01.2015
Hej nu är det så att jag skulle vilja ha sommarjobb nu till sommaren. Jag har gått in på korsholm.fi men där står det att man skall vara född 98-93 jag är född 99 men tror ni jag ändå Kan sommarjobba där? Jag fyller 16 i mars så jag hinner ju bli som di flesta 98:or. har ni något tips på var man kan hitta sommarjobb. Ungefär hur mycket lön får man fö en månads arbete och jobbar man som en vanlig arbetsdag eller jobbar man 6timmar eller hur länge? Skulle verkligen behöva ett sommarjobb, men vet inte var :( Gg

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.01.2015
Hejsan, tyvärr så har kommunen den regeln att man ska vara född 93-98 i år, nästa år kan du söka kommunens sommarjobb tyvärr. Men det finns ju andra ställen dit du kan söka. Kolla Folkhälsans hemsidor HÄR. Klicka fram din egen kommun så hittar du mera information om lekledare till simskolorna. Du kan också höra dig för i olika butiker och kiosker, eller andra ställen där du skulle kunna tänka dig att jobba. Bäst är att gå dit själv och presentera sig och berätta att man söker sommarjobb, när kan du börja, vilka tider osv. Du kan gärna laga en cv med foto som du kan lämna så de minns dig och kan fundera ifall de inte kan säga med det samma.  Det är viktigt att du ser städad och välvårdad ut när du besöker ställena, tar i hand, ser i ögonen och vågar se på den du pratar med. Absolut förbjudet är att ta mamma eller pappa till hjälp och skicka dem att fråga, då får du riktigt säkert ett nej. Man måste visa att man tar egna initiativ och vågar ta kontakt.
Lycka till! Du är ute i god tid, men det är bra :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna